תוכניות מודל רקפת למערכת החינוך
מודל רקפת לחינוך מסייע בחיזוק החוסן והמסוגלות החברתית-רגשית של תלמידות/ים
החווים מגוון קשיים חברתיים, אשר גורמים לריחוק והימנעות חברתית.
תוכניות רקפת למערכת החינוך מסייעות בחיזוק היכולות החברתיות של הפרט והכתה כולה.
הקושי והאתגרים החברתיים והרגשיים לא נעלמו בשל המציאות המורכבת עמה אנו מתמודדים היום, ובמקרים רבים אף הוחרפו.
מודל רקפת לחינוך מפעיל גם בימים אלו עשרות סדנאות וקבוצות חברתיות-רגשיות, לקבוצה קטנה (“מאותרים”), לכלל הכתה וגם לצוותים, בפריסה ארצית. בנוסף אנו מציעים קבוצות ממוקדות למקרים של חרדה וטראומה משנית, וכן הדרכות לצוותי חינוך וייעוץ בנושא.
מוזמנים ליצור עימנו קשר, להתאמת המענה הנחוץ אצלכם בביה”ס.
בית הספר הוא הזירה החברתית המשמעותית והנוכחת ביותר בחייהם של ילדים ונוער, בה הם נדרשים למיטב יכולותיהם וכישוריהם הסוציאליים באופן יומיומי.
המשמעות הישירה של השנים האחרונות, בהן חווינו ריחוק חברתי וערעור תפקידו החברתי של המרחב הבית ספרי, היא פגיעה רוחבית במיומנויות החברתיות. השירות הפסיכולוגי-ייעוצי ומחקרים אקטואליים מזהירים מפני העמקת המצוקות, עלייה בנשירה הסמויה והגלויה, ביטויי אלימות ותוקפנות ורגרסיה בכישורים החברתיים-רגשיים ובתחושת השייכות.
כדי שניתן יהיה לקיים סביבת למידה והתפתחות – אישית וחברתית באקלים מיטיב, נדרשים הצוותים והתלמידים לשחזור וחיזוק מיומנויות חברתיות בסיסיות, לחיזוק החוסן האישי והחברתי וליצירת מעטפת מוגנות ורווחה בקרב התלמידים והצוותים.
תוכניות רקפת לחינוך נועדו לסייע למתקשים בסיטואציות חברתיות, לצמצום תופעת הבדידות ולהעלאת המודעות החברתית לנושא.
מגוון התוכניות החינוכיות מאושרות ע”י משרד החינוך וזמינות במערכת הגפ”ן.
בנוסף, סדנאות רקפת לצוותים מוכרות כהשתלמות פסג”ה לפיתוח מקצועי של הצוותים, באישור האגף לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה במשרד החינוך.
תוכניות רקפת מותאמות לבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים ותיכון.
מודל רקפת לחינוך
התכניות החינוכיות של רקפת מהוות מענה מקצועי ואיכותי לשורה ארוכה של קשיים שהתעוררו כתוצאה ממציאות חברתית מאתגרת, ומיועדות לסייע למספר מעגלים:
- קבוצות ממוקדות - לתמיכה וחיזוק בתלמידים מאותרים
- ימי שיא וסדנאות - לכלל תלמידי הכתה/השכבה
- סדנאות והרצאות - לצוותי החינוך והייעוץ
- הרצאות וקבוצות - להורים
מגוון תכניות רקפת לחינוך, מבוססות על כלים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT) בשילוב כלים ללמידה רגשית-חברתית (SEL), ומועברות במתכונת קבוצתית, באופן משחקי וחווייתי:
להעצמה אישית וחברתית של לתלמידות/ים החווים ריחוק חברתי והימנעות
חיזוק הביטחון ותחושת המסוגלות החברתית ותרגול "השריר החברתי" בקבוצה תומכת ובתרגול חווייתי ומעצים (תכנית 30737)
לחיזוק מיומנויות חברתיות-רגשיות
חיזוק חברתי-רגשי בכלי ה- CBT, החלפת מחשבות ודפוסים מעכבים בחשיפות, התנסות והשתלבות חברתית (תכנית 30738)
סדנה קבוצתית ייעודית לחיזוק החוסן האישי והקבוצתי בעקבות התמודדות עם חרדה וטראומה משנית
מענה רגשי במרחב קבוצתי תומך לקידום רווחה נפשית של תלמידים על רקע המצב הבטחוני (תכנית 30737)
לשינוי חברתי ורגשי הן ברמה הכיתתית והן ברמת הפרט
לשינוי חברתי ורגשי הן ברמה הכיתתית והן ברמת הפרט ולשיפור האקלים הבינאישי והחוסן החברתי בביה"ס (תכנית 30740)
להכנה חברתית ורגשית להתמודדות טובה יותר עם מעברים (מיסודי לחט"ב ומחט"ב לתיכון)
מקנה כלים וביטחון חברתי ורגשי לקראת ואחרי תהליכי מעבר - הן ברמת הפרט והן ברמת הכתה, תוך חיזוק המיומנויות החברתיות והרגשיות שיתמכו במעבר (תכנית 30740)
לתלמידים ו/או לצוותים
בנושא: חרדה והימנעות חברתית, חיזוק הפרט - והקבוצה. לקידום אחריות אישית וסולידריות חברתית, ולקידום קבלת האחר ותחושת ה"ביחד". (תכנית 30742)
מגוון הרצאות וסדנאות בנושא: הכיתה כמרחב חברתי-רגשי וסדנת Well Being לצוותים עצמם
שילוב של ידע תיאורטי עם התנסות חווייתית וכלים יישומיים לזיהוי וסיוע לתלמידים המתמודדים עם קשיים חברתיים ודפוסי הימנעות, שיפור התקשורת החברתית והאקלים הכיתתי וקידום שיח של קבלת האחר (תכנית 30597)
הרצאות וקבוצות להורי התלמידים, מטעם בית הספר
לחיזוק וקידום השותפות והקשר שבין הצוות וההורים, ולחיזוק המסוגלות והמעורבות ההורית בסיוע לתלמידים החווים קושי חברתי (תכנית 30743)
אם נתקלתם בצורך ספציפי שאינו בפירוט התכניות – דברו עימנו. אנו גאים בצוות גמיש ופתוח לרעיונות, ונשמח כמובן לסייע ביצירת מענה, המותאם במיוחד עבורכם ולפי צרכיכם.
טופס זה מיועד לפניות בנושא תכניות רקפת למערכת החינוך.
במידה והנך פונה בנוגע להשתתפות בקבוצות ילדים ונוער לחצו כאן
בשנה החולפת קיימנו מחקר מדידה והערכה מקצועי ומעמיק, שנועד ללמידה והשתפרות בתחומים השונים של העמותה.
מתוך המחקר שהתמקד בתוכניות רקפת במערכת החינוך, הבאנו את נקודות הציון שהיו משמעותיות במיוחד, והדגימו לנו – הלכה למעשה – את החשיבות והיעילות שביצירת אקלים חברתי חיובי, דרך הסדנאות לתלמידים מאותרים, סדנאות החינוך החברתי והסדנאות לצוותים.
המחקר התנהל בצורה של משובים איכותניים שהועברו בקרב בוגרי ובוגרות הקבוצות השונות, והתוצאות עובדו ונותחו ע”י צוות חוקרות מקצועי חיצוני.
83%
72%
79%
90%
אנו פועלים בעשרות בתי ספר בפריסה ארצית, פוגשים תלמידים ותלמידות מכל רחבי הארץ ומפעילים קבוצות וסדנאות בתוך בתי הספר ע”י צוות מנחים מקצועיים ומיומנים, בסביבה בטוחה, מקבלת ומכילה.
חשוב לנו לפגוש ולסייע גם לתלמידים המתמודדים עם הקושי – אבל לא פחות מכך, גם לחבריהם לשכבה ולכתה, שיכירו, יכילו ויוכלו בעצמם להיות גורם משמעותי בתהליך.
השיח בכל התכניות והסדנאות מתמקד ומתבסס על ערכים של סולידריות חברתית וקבלת השונה, חיזוק והעצמה, חינוך רגשי-חברתי (SEL), הכלה והשתלבות (מתאים גם לקבוצות תלמידים מחוננים, שיפור מיומנויות עמידה מול קהל ופרזנטציה, ועוד).