מגוון תכניות מודל רקפת למערכת החינוך

סיכום מפגש לצוותים חינוכיים בנושא: החזקת שיח רגשי בכיתה בעת משבר

הקושי והאתגרים החברתיים והרגשיים לא נעלמו בשל המציאות המורכבת עמה אנו מתמודדים היום, ובמקרים רבים אף הוחרפו.
מודל רקפת לחינוך מפעיל גם בימים אלו עשרות סדנאות וקבוצות חברתיות-רגשיות, לקבוצה קטנה ("מאותרים"), לכלל הכתה וגם לצוותים, בפריסה ארצית. בנוסף אנו מציעים קבוצות ממוקדות למקרים של חרדה וטראומה משנית, וכן הדרכות לצוותי חינוך וייעוץ בנושא.
מוזמנים ליצור עימנו קשר, להתאמת המענה הנחוץ אצלכם בביה"ס.

בית הספר הוא הזירה החברתית המשמעותית והנוכחת ביותר בחייהם של ילדים ונוער, בה הם נדרשים למיטב יכולותיהם וכישוריהם הסוציאליים באופן יומיומי. 

המשמעות הישירה של השנים האחרונות, בהן חווינו ריחוק חברתי וערעור תפקידו החברתי של המרחב הבית ספרי, היא פגיעה רוחבית במיומנויות החברתיות. השירות הפסיכולוגי-ייעוצי ומחקרים אקטואליים מזהירים מפני העמקת המצוקות, עלייה בנשירה הסמויה והגלויה, ביטויי אלימות ותוקפנות ורגרסיה בכישורים החברתיים-רגשיים ובתחושת השייכות.

כדי שניתן יהיה לקיים סביבת למידה והתפתחות – אישית וחברתית באקלים מיטיב, נדרשים הצוותים והתלמידים לשחזור וחיזוק מיומנויות חברתיות בסיסיות, לחיזוק החוסן האישי והחברתי וליצירת מעטפת מוגנות ורווחה בקרב התלמידים והצוותים.

תכניות רקפת לחינוך נועדו לסייע למתקשים בסיטואציות חברתיות, לצמצום תופעת הבדידות ולהעלאת המודעות החברתית לנושא.

מגוון התכניות החינוכיות מאושרות ע”י משרד החינוך וזמינות במערכת הגפ”ן.

בנוסף, סדנאות רקפת לצוותים מוכרות כהשתלמות פסג”ה לפיתוח מקצועי של הצוותים, באישור האגף לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה במשרד החינוך. 

תכניות רקפת מותאמות לבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים ותיכון.

מודל רקפת לחינוך

התכניות החינוכיות של עמותת רקפת מהוות מענה מקצועי ואיכותי לשורה ארוכה של קשיים שהתעוררו כתוצאה ממציאות חברתית מאתגרת, ומיועדות לסייע למספר מעגלים:

  • קבוצות ממוקדות – לתמיכה וחיזוק בתלמידים מאותרים,
  • ימי שיא וסדנאות – לכלל תלמידי הכתה/השכבה,
  • סדנאות והרצאות – לצוותי החינוך והייעוץ,
  • הרצאות וקבוצות – להורים.

“ילדים עושים שם תהליך מדהים” – דנה עלי-רז, מטפלת Li-CBT & CBT ומיינדפולנס, מנחת סופרויז’ן ברקפת , על הנעשה בקבוצות ובסדנאות רקפת ועל ה

עקבו אחרי לעדכונים

מגוון תכניות רקפת לחינוך, מבוססות על כלים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT) בשילוב כלים ללמידה רגשית-חברתית (SEL), ומועברות במתכונת קבוצתית, באופן משחקי וחווייתי:

אם נתקלתם בצורך ספציפי שאינו בפירוט התכניות – דברו עימנו.
אנו גאים בצוות גמיש ופתוח לרעיונות, ונשמח כמובן לסייע ביצירת מענה, המותאם במיוחד עבורכם ולפי צרכיכם.

משרד החינוך הכריז על נושא שנתי נוסף, חברתי, לשנה"ל תשפ"ד: "לכידות חברתית ומוגנות, ומניעת מצבים של אלימות ודחייה חברתית".

"לכידות חברתית הינה תוצאה של תהליכי עומק מתמשכים התובעים מאמץ, תרגול ואמונה. כדי להכשיר לבבות ללכידות חברתית, יש להשקיע חשיבה ומשאבים ב"שריר החברתי" שנחלש ונשחק בתקופת הרשתות החברתיות ומשקעי הקורונה.

במרכז המאמץ נמצאים צוותי החינוך אשר לצד מחויבויות ההוראה, נדרשים למלא תפקיד קריטי ומתרחב בהחזקת האתגרים החברתיים-רגשיים עמם מתמודדים רבים מהתלמידים. צוותים אלו, אין להשאיר אותם לבד ועלינו לבחון באילו כלים וידע יש לצייד אותם, כדי שיוכלו להחזיק את הקושי, להוביל וללוות את תהליכי השינוי.
ללא שיפור משמעותי ומקיף בחוסן האישי והחברתי בבתי הספר, לא תיתכן למידה מהותית, לא תתאפשר מוגנות ולא תתקיים, בסופו של דבר, שום לכידות שהיא.

לקבלת פרטים נוספים לגבי תכניות רקפת למערכת החינוך:​

טופס זה מיועד לפניות בנושא תכניות רקפת למערכת החינוך.
במידה והנך פונה בנוגע להשתתפות בקבוצות ילדים ונוער לחצו כאן

“ילדים עושים שם תהליך מדהים” – דנה עלי-רז, מטפלת Li-CBT & CBT ומיינדפולנס, מנחת סופרויז’ן ברקפת , על הנעשה בקבוצות ובסדנאות רקפת ועל ה

מודל רקפת לחינוך

התכניות החינוכיות של עמותת רקפת מהוות מענה מקצועי ואיכותי לשורה ארוכה של קשיים שהתעוררו כתוצאה ממציאות חברתית מאתגרת, ומיועדות לסייע למספר מעגלים:

  • קבוצות ממוקדות – לתמיכה וחיזוק בתלמידים מאותרים,
  • ימי שיא וסדנאות – לכלל תלמידי הכתה/השכבה,
  • סדנאות והרצאות – לצוותי החינוך והייעוץ,
  • הרצאות וקבוצות – להורים.

תובנות שקיבלנו מהשטח

בשנה החולפת קיימנו מחקר מדידה והערכה מקצועי ומעמיק, שנועד ללמידה והשתפרות בתחומים השונים של העמותה.

מתוך המחקר שהתמקד בתוכניות רקפת במערכת החינוך, הבאנו את נקודות הציון שהיו משמעותיות במיוחד, והדגימו לנו – הלכה למעשה – את החשיבות והיעילות שביצירת אקלים חברתי חיובי, דרך הסדנאות לתלמידים מאותרים, סדנאות החינוך החברתי והסדנאות לצוותים.

המחקר התנהל בצורה של משובים איכותניים שהועברו בקרב בוגרי ובוגרות הקבוצות השונות, והתוצאות עובדו ונותחו ע”י צוות חוקרות מקצועי חיצוני.

90%
מהמשתתפים בתוכנית המאותרים, היו ממליצים לאחרים להשתתף בה
72%
מהתלמידים שהשתתפו בסדנת המאותרים, דיווחו שבסדנה הם למדו איך להכיר חברים חדשים
79%
ממשתפי הסדנה לחינוך חברתי סיפרו כי נהנו מהפעילות
83%
מהתלמידים שהשתתפו בסדנה הביעו שביעות רצון ממנחי ומנחות הסדנה

ציטוטים ממשובי התלמידים והתלמידות שהשתתפו בפעילויות רקפת לחינוך

תשפ"ג במספרים - רקפת במערכת החינוך בשנה"ל תשפ"ג
0
תלמידות ותלמידים ברחבי הארץ,
מרמה"ג ועד הערבה
0
תכניות רקפת - לתלמידים ולצוותים
0
בתי ספר - יסודי, חט"ב ותיכון
0
מנחות ומנחים מקצועיים
הערכה ומדידה - מה אמרו עלינו התלמידים?

כארגון מקצועי, לומד וצומח, אנחנו מקפידים על מדידה והערכה של הפעילות בקבוצות ובסדנאות רקפת. אנחנו לומדים מהן, משפרים ומשתפרים.
תוצאות ההערכה מאפשרות לנו: 

  • בחינה של התהליך שעוברים המשתתפים,
  • דיוק המשימות והפעילויות,
  • מתן מענה משמעותי ואפקטיבי במיוחד.

בנוסף, אנו מקפידים על קשר הדוק עם הצוותים בבתי הספר ובפיקוח, ולומדים מהם באופן שוטף לצורך דיוק המענים שלנו לצרכים העולים מן השטח.

 

 

טעימה קטנה מתוך שאלוני הערכה ומדידה שהועברו בקרב תלמידות ותלמידים שהשתתפו בסדנאות רקפת לחינוך בתשפ"ב:

הערכה ומדידה מודל רקפת לחינוך תשפב

מהי התרומה הכי משמעותית שקיבלת בסדנה?

* התוצאות והציטוטים מתוך שאלונים בסדנאות להעצמה אישית וחברתית (“מאותרים”, ענו כ 350 תלמידים) וסדנאות “חינוך חברתי” (ענו כ 270 תלמידים) בתשפ”ב:

אנו פועלים בעשרות בתי ספר בפריסה ארצית, פוגשים תלמידים ותלמידות מכל רחבי הארץ ומפעילים קבוצות וסדנאות בתוך בתי הספר ע”י צוות מנחים מקצועיים ומיומנים, בסביבה בטוחה, מקבלת ומכילה.

חשוב לנו לפגוש ולסייע גם לתלמידים המתמודדים עם הקושי – אבל לא פחות מכך, גם לחבריהם לשכבה ולכתה, שיכירו, יכילו ויוכלו בעצמם להיות גורם משמעותי בתהליך.

השיח בכל התכניות והמענים מתמקד ומתבסס על ערכים של הכלה וקבלת השונה, חיזוק והעצמה, חינוך רגשי-חברתי (SEL), הכלה והשתלבות (מתאים גם לקבוצות תלמידים מחוננים, שיפור מיומנויות עמידה מול קהל ופרזנטציה, ועוד).

מתגברים על חרדה חברתית ביחד – יום שיא של עמותת רקפת בתיכון אורט כפר סבא.

תלמידות מגמת ניו מדיה מתיכון אורט כפר סבא, בשיתוף פעולה מרגש עם עמותת רקפת, יזמו, תכננו, הפיקו והוציאו אל הפועל – יום שיא מיוחד שמטרתו:

  • שיפור האקלים החברתי בבית הספר
  • העלאת המודעות לנושא החרדה החברתית וקשיים חברתיים בכלל בקרב בני נוער
  • הבנת התפקיד של כל אחד ואחת בשיפור החוסן החברתי וביצירת סביבה חברתית שיש בה מקום לכולם

– כל זאת תוך חוויה משמעותית ומהנה שעיצבו ותכננו יחד.

מתגברים על חרדה חברתית ביחד – יום שיא של עמותת רקפת בתיכון אורט כפר סבא.

תלמידות מגמת ניו מדיה מתיכון אורט כפר סבא, בשיתוף פעולה מרגש עם עמותת רקפת, יזמו, תכננו, הפיקו והוציאו אל הפועל – יום שיא מיוחד שמטרתו:

  • שיפור האקלים החברתי בבית הספר
  • העלאת המודעות לנושא החרדה החברתית וקשיים חברתיים בכלל בקרב בני נוער
  • הבנת התפקיד של כל אחד ואחת בשיפור החוסן החברתי וביצירת סביבה חברתית שיש בה מקום לכולם

– כל זאת תוך חוויה משמעותית ומהנה שעיצבו ותכננו יחד.

לקבלת פרטים נוספים לגבי תכניות רקפת למערכת החינוך:

טופס זה מיועד לפניות בנושא תכניות רקפת למערכת החינוך.
במידה והנך פונה בנוגע להשתתפות בקבוצות ילדים ונוער לחצו כאן

תכניות ממוקדות במענה להשפעות הקורונה, במודל רקפת
"חוזרים לביה"ס, ביחד"
סדנת העצמה חברתית פוסט קורונה (לתלמידים מאותרים) >>

סדנה בת 6 מפגשים לחיזוק ושחזור המיומנויות החברתיות בקרב תלמידים שהשנה האחרונה יצרה נתק או ריחוק בינם ובין המרקם החברתי והמבנה הכיתתי. התלמידים יקבלו כלים לחיזוק ותרגול יכולות חברתיות שהודחקו, וסיוע בהחלפת דפוסים של הימנעות והתנהגויות מעכבות במוכנות להעז ולהשתלב.

"חוזרים לביה"ס, ביחד"
סדנה לחינוך חברתי פוסט קורונה (לכלל הכתה / השכבה) >>

סדנה בת 6 מפגשים לחיזוק ושחזור המיומנויות החברתיות בקרב תלמידים ומתן דגש על חשיבות הפן החברתי-רגשי לאחר שנה של ריחוק וטלטלה. בדרך חווייתית, מגבשת ומהנה יקבלו התלמידים מענה וכלים לשיפור התקשורת החברתית, לשיחזור ותרגול של מיומנויות חברתיות חשובות ולקידום אקלים של קבלת האחר.

מטרת התכנית הנה מחד הכלת המורה, וונטילציה, חיבור אישי לקבוצה, ומאידך מודלינג להנחיית קבוצת תלמידים שמטרתה הקשבה, הכלה, אמפתיה.

"להיות איתם"
ההורות למתמודדים עם קושי, ריחוק וחרדה חברתית (להורי התלמידים) >>

מפגש פתוח המשלב שיח מעמיק וכלים יישומיים להורי תלמידים החווים קשיים חברתיים על רקע של מופנמות וחרדה חברתית. ההרצאה תועבר ע"י מנחות תחום הורים ברקפת (מנחות הורים מוסמכות מכון אדלר). ניתן להמשיך את המפגש החד פעמי לסדנה בת 6 מפגשים קבוצתיים.

ניתן למצוא את מגוון התכניות של מודל רקפת לחינוך במאגר התכניות המוכרות והמאושרות של משרד החינוך (מערכת גפ”ן וניהול פדגוגי)
 וכן בסל ל”צמצום פערים חברתיים” ובתכנית המשרד “באים בטוב”.

התכניות פועלות בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ וזוכות לפידבקים מצוינים ממנהלי בתי הספר, יועצות, מפקחות, צוותי ההוראה והחינוך, וכן מהורים ומהתלמידים עצמם.

אנו מקיימים קשר הדוק, מקצועי ומשמעותי עם הצוותים, ורואים בקשר זה חשיבות רבה בהתקדמות התהליך.

התכניות הפסיכו-חינוכיות של רקפת - בתקשורת