כחלק מהיותנו ארגון לומד ומעמיק, אנחנו מקפידים לבצע מדידה והערכה של כל פעילות רקפת, על מנת לבדוק שביעות רצון של המשתתפות והמשתתפים, ולוודא שמטרות ויעדי העמותה אכן ממומשות בפועל. עבורנו, לביצוע התהליכים הללו יש יתרון כפול: אנחנו יכולים לשמוע קולות מהשטח, להבין את המטרות – ואת מידת שביעות רצונם, ולצד זאת – לשמוע גם נקודות לשיפור ולמידה, שיאפשרו לנו לדייק ולשפר. התוצאה: מענה איכותי יותר והתפתחות מתמדת.

83%
העידו כי המטרות העיקריות שלהם בהשתתפות בקבוצה היו: היכרות, רכישת בטחון עצמי, התנסות והעזה.
94%
סיפרו כי הם מחכים למפגש השבועי​
90%
העידו כי ההשתתפות בקבוצה אפשרה להם להתיידד עם חברים חדשים
76%
בשכבה הבוגרת דיווחו כי המשימות שהם לוקחים על עצמם בקבוצה הן כאלו שבדרך כלל הם נמנעים מלעשות ביום-יום.
90%
הצטרפו לקבוצת רקפת כי הם/הן מרגישים חוסר נוחות במצבים חברתיים
89%
היו ממליצים לאחרים עם קשיים דומים להשתתף בקבוצות רקפת
82%
העידו שהם מרגישים שהם מעיזים לעשות או לומר בקבוצה דברים שבד''כ היו נמנעים מהם
86%
חשים שהקבוצה היא מקום בטוח עבורם לשתף בקשיים
100%
חשו נתרמות מתכני הקבוצה בה השתתפו
91%
סיפרו, כי הכלים שקיבלו בקבוצה סייעו להן בהתמודדות המשפחתית
100%
העידו כי היו מרוצות ממנחות הקבוצה
90%
מהמשתתפים בתוכנית המאותרים, היו ממליצים לאחרים להשתתף בה
79%
ממשתפי הסדנה לחינוך חברתי סיפרו כי נהנו מהפעילות
72%
מהתלמידים שהשתתפו בסדנת המאותרים, דיווחו שבסדנה הם למדו איך להכיר חברים חדשים
83%
מהתלמידים שהשתתפו בסדנה הביעו שביעות רצון ממנחי ומנחות הסדנה
96%
מבוגרי התכנית העידו כי היו ממליצים עליה
81%
מבוגרי התוכנית מנחים היום קבוצות ברקפת
88%
מבוגרי התוכנית העידו כי ההתנסות המעשית הייתה משמעותית עבורן
80%
נרשמו לתוכנית הלימודים מתוך הרצון להתפתח ספציפית בתחום החרדה החברתית
96%
מהעונות על הסקר דיווחו כי הקורס ענה על ציפיותיהן והחומר הועבר בצורה מעניינת
100%
מהמשתתפות בסקר השיבו כי היו ממליצות על הקורס
89%
מהמשתתפות בסקר השיבו כי החומר שהועבר תרם במידה רבה להתנסות שלהם בשטח
80%
סיפרו שהן מרגישות שההנחיה נותנת ביטוי ליכולותיהן וכישוריהן האישיים
81%
סיפרו כי הן חשות סיפוק אישי ותחושת משמעות מההנחיה
98%
מרגישות שיש מי שדואגת למענה על אתגרים או קשיים שונים שעולים במסגרת הפעילות
80%
מהעונים על הסקר מרגישים שהנסיון שהם צברו בהנחיית קבוצות רקפת עוזר להם להתקדם מקצועית גם מחוץ לארגון

הנוער (המופנם) אמר את דברו!

סיכום תוצאות המדידה וההערכה שבוצעה בקבוצות “רקפת” (2019-2020)

כשהוקמה עמותת “רקפת” ב 2013 היה ברור לנו כי נוער מופנם וביישן, ולעתים אף עם חרדה חברתית מאובחנת, זקוק למרחב רגוע, מכיל ומוגן על מנת להעז לתרגל ולעשות שינוי, כדי להיות חלק ממעגל חברתי, קודם בקבוצה ולאחר מכן – מחוץ לה.
כך הוקמו להן קבוצות “רקפת ברחבי הארץ: בשעות הבוקר הן פועלות בעידוד משרד החינוך בתוך בתי הספר, ואחה”צ מתקיימות קבוצות במרכזי נוער עירוניים ויישוביים.

המטרה: לאפשר למתמודדים עם קשיים חברתיים, בדידות והימנעות מרחב מוגן – בו ירגישו ביטחון ללמוד ולתרגל יכולות חברתיות, ומעגל תמיכה ושייכות.

מה שלא היה ברור, אז, הוא היקפי ההצלחה ועוצמת ההתרגשות שתלווה תגובות כמו אלו שנאספו מבני הנוער עצמם בשנה האחרונה, בתהליך מדידה והערכה שנערך בארגון, על ידי ד”ר שלומית אבדור.

הנה מעט מהאפשרויות שמשתתפי קבוצות רקפת דיווחו שנפתחו בפניהם כתוצאה מהשתתפותם במפגשים:

  • 75% מבני הנוער דיווחו כי הפעילות בקבוצת רקפת סייעה להם להביט בעיני אחרים;
  • 67% מהם דיווחו כי הפעילות בקבוצה סייעה להם ליזום מפגש חברתי עם חבר;
  • 52% מהם דיווחו כי הפעילות בקבוצה סייעה להם להזמין פיצה, טלפונית;

משימות אלו, שנראות לרובנו יומיומיות וטריוויאליות עשויות להיות בגדר “חציית ים סוף” לנוער מופנם וביישן, ובלתי אפשריות לכאורה, לנוער המתמודד עם חרדה חברתית. בתהליך קבוצתי ואישי המועבר בקבוצות קטנות, זוכים נערים ונערות למסגרת וקבוצה תומכת ומכילה, המכירה ביכולותיהם,  מעצימה ובעיקר – מסייעת להתמודד עם ביישנות קיצונית ולתרגל משימות שהיו עבורם בגדר “חלום רחוק”. מ-להצביע בכתה, דרך- לשלוח הודעת וואטסאפ או להזמין פיצה – ועד- לצאת לטיול שנתי או לבקש עזרה.

קבוצות רקפת, בתוך בתי הספר ובשעות אחה”צ, מותאמות לילדים ונוער בגילאי 9-18 – יסודי, חטיבה ותיכון.

  • הן מסייעות בהכנה והתמודדות עם שינויים ומעברים, המייצרים עומס רגשי רב.
  • הן מאפשרות תרגול ואימון מיומנויות חברתיות למניעת הימנעות ובדידות, בסביבה בטוחה.
  • הן מלמדות כלים ייחודיים, חלקם מעולמות הדרמה והתיאטרון, חלקם מבוססי CBT – להתמודדות עם מופנמות וביישנות.

83% ממשתתפי פרוייקט ההערכה שנערך על פני שנת מפגשים העידו כי המטרות העיקריות שלהם בהשתתפות בקבוצה היו: היכרות, רכישת בטחון עצמי והתנסות והעזה.

  • 90% מהם העידו כי הפעילות אכן אפשרה להם – לא רק היכרות אלא אף התיידדות עם חברים חדשים בקבוצה,
  • 94% מהם העידו כי הם מצפים למפגש השבועי.

חשוב לראות גם כי תוצאות ההערכה מאפשרות אבחנה בין השכבות הצעירה והבוגרת מבחינת תשובות המשתתפים בתכנית, וגם מכך יש למידה ותובנות לגבי הצרכים – והכלים. כך למשל:

72% מחברי קבוצות רקפת בשכבה הצעירה, ולעומתם 61% מהשכבה הבוגרת העידו:
“כבר הצלחתי  ליצור קשר עם ילדים שאינם בקבוצה ושלא הייתי איתם בקשר קודם”.
לעומת זאת, 72% בשכבה הצעירה ו 76% בשכבה הבוגרת דיווחו כי המשימות שהם לוקחים על עצמם בקבוצה (שנועדו לחזק את השתלבותם וביטחונם העצמי גם מחוץ לקבוצה) – הן כאלו שבדרך כלל הם נמנעים מלעשות אותן ביום-יום.

אנו יודעים כי היכרות ויצירת קשרים חדשים לחלוטין היא אכן מאתגרת יותר עבור השכבה הבוגרת, והעבודה עם השכבה הבוגרת תידרש לתת לכך יתר מענים בקבוצות.

*המחקר בוצע על ידי ד”ר שלומית אבדור.

ליהי, משתתפת בקבוצת רקפת, מספרת על התהליך:

חשוב לנו לסייע למתמודדים עם חרדה חברתית ולעזור להם לצאת מהבדידות, להביא את עצמם לידי ביטוי ולהיות חלק פעיל, מתפקד, תורם ומשמעותי בחברה. זה חשוב לכולנו - כחברה, גם בראייה לעתיד (צבא, עבודה, משפחה, השתלבות במעגלים החברתיים והאזרחיים).

אם המתבגר או המתבגרת שלכם משפילים מבט, מתקשים ליזום שיחה, מסתגרים שעות בחדרם ונמנעים מלהצטרף לטיול השנתי או לפעילות בתנועת הנוער או סתם למפגשי חברים –
ייתכן והם סובלים מחרדה חברתית או – השלב המקדים לה: ביישנות ומופנמות מעכבת.

הפתרון יכול להימצא בקבוצות החבריות שלנו, ב”רקפת”.

מוזמנים ליצור קשר, להתייעץ ולסייע להם לקבל סיוע, שעשוי להיות משנה חיים.

קבוצות חברתיות-רגשיות למתבגרים רקפת
מדידה והערכה קבוצות רקפת לחרדה חברתית
מדידה והערכה קבוצות רקפת לחרדה חברתית
מדידה והערכה קבוצות רקפת לחרדה חברתית