איך לסייע להורים, שילדיהם מתמודדים עם חרדה חברתית והימנעות?

*** בעקבות המצב הביטחוני ובהתאם להחלטה על דחיית שנה"ל האקדמית באוניברסיטאות, תידחה גם תחילת הלימודים במרכז ההכשרות רקפת לתחילת נובמבר ***


הפתיחה: לימודים פרונטליים, ימי שישי בבוקר (10/11), ולימודים מקוונים, ימי שני אחה"צ (13/11).

“הלב שלי יצא אליה. אם רק היתה יכולה – היתה תולשת את כל הקושי והצער הזה, שמלווה את הבן שלה כבר שנים ולוקחת אותו לעצמה. לו רק היה לי משהו חכם לומר לה, שיעזור. וכאלו כמוה מגיעות אלי לקליניקה מדי שבוע – זה נהיה הגורם מספר אחד שמביא הורים להדרכה, ואני לא מרגישה שיש לי כלים ממוקדים ומקצועיים מספיק כדי לעזור להם”.  

שירה, מנחת הורים ויועצת זוגית ומשפחתית.

 

הורים שילדיהם חווים קשיים חברתיים, שמבודדים מחברות וחברים, שמתביישים לפנות אל אנשים ביומיום שלהם – או לענות כשפונים אליהם, שמרגישים דחויים ולא רצויים למרות שהם נעימים, חכמים ומצחיקים – ההורים הללו מרגישים פעמים רבות תחושת כישלון ואשמה איומה. כשהם מגיעים להדרכה הם מלווים בתחושת חוסר אונים ובספק, לעתים אפילו בבושה – ועם זאת, הם משוועים לעזרה ומוכנים לעשות הכל, כדי לעזור לילדם ולחלץ אותו ממצב שלעתים הוא מוכר להם עד כאב, ולעתים להיפך – הם מתקשים מאד להבין.

הצעד הזה שהם עושים, בבקשה לעזרה והכוונה, הוא אמיץ ומשמעותי מאד. הם רוצים להאמין שמשם תתחיל תנועה – שלהם וגם של ילדם – של יציאה ממצב של תקיעות והימנעות ותחילתו של שינוי.

 

כל מי שעוסקים בתחומים של הדרכת הורים, ייעוץ משפחתי הנחייה וליווי, מרגישים היטב את העלייה במספר הפניות של הורים, עקב קשיים חברתיים. אין ספק שהעת המודרנית בכלל, ותקופת הקורונה בפרט העצימו משמעותית קשיים חברתיים. כאלו שהיו והעמיקו – וכאלו שנוצרו כתוצאה מהריחוק החברתי, השחיקה והפגיעה במיומנויות יומיומיות ואינהרנטיות.

מתבגרים רבים שנמנעים מסיטואציות חברתיות שונות, חוששים להשתלב, נמנעים מלהגיע לביה”ס, לחוגים ולמפגשים וחווים בדידות רבה. ילדים צעירים שלא התאמנו מספיק על כישוריהם החברתיים וכעת הם חווים חוסר ביטחון ומעדיפים להימנע מיצירת קשרים חברתיים כליל. פעמים רבות הם מסרבים לקבל עזרה, הודפים כל ניסיון של הוריהם לעזור, דבר שממשיך ומחבל גם ביחסים עצמם – בין ההורים לילדיהם ולעתים גם בין האחים במשפחה.

בשלב זה הורים רבים מבינים שגם אם ילדיהם מסרבים לקבל כל סיוע – הרי שהם, ההורים, זקוקים לעזרה. הם מנסים להבין טוב יותר את המצוקה של ילדיהם ומחפשים כלים והכוונה כדי לנסות ולהתמודד טוב יותר עם המצב, שמכביד על כל ההתנהלות בביתם, משפיע על היחסים בין בני המשפחה ועל האווירה המשפחתית.

כל מי שעוסקים בתחומים של הדרכת הורים, ייעוץ משפחתי הנחייה וליווי, מרגישים היטב את העלייה במספר הפניות של הורים, עקב קשיים חברתיים. אין ספק שהעת המודרנית בכלל, ותקופת הקורונה בפרט העצימו משמעותית קשיים חברתיים.

לשם כך אנו משתמשים בכל כלי ההנחיה וההדרכה ההורית החשובים והטובים, המוכרים היטב לכולנו, העוסקים בהנחיית הורים. יהיו שם כמובן הרבה עידוד ואמונה ביכולות ההוריות שלהם, יהיה חיזוק של תחושת המסוגלות ההורית ויהיו כלים לבניית תהליכי הובלה הורית במקום גוננות או לחץ, אך לא די בכך.

כדי להצליח להוביל הורים אלו בסבלנות רבה ומבלי להישאב לתוך הייאוש והפסימיות שאותם הם חווים, עלינו להתעמק ולהבין את ייחודיות הקושי הספציפי.  כדי לסייע, הן להורים והן לילדיהם, וכדי  להיות מסוגלים לתווך להורים את הקושי החברתי איתו מתמודד ילדם – צריך להכיר לעומק את אותו אתגר חברתי עמו מתמודד הילד, לזהות סימנים של חרדה ולהבחינם ממופנמות, ביישנות, רגשות ומאפיינים אישיותיים נוספים, ללמוד את הפרקטיקה של הנחייה והדרכת הורים כשהיא ממוקדת בקשיים חברתיים, בדפוסי הימנעות ובחרדה חברתית, ולהכיר היטב אסטרטגיות וכלים יישומיים בחיזוק התפקיד ההורי בסיטואציות כאלו.

ככל שנדע לדייק את הקושי איתו מתמודד הילד נוכל לדייק גם את המענה שלו זקוקים ההורים מאיתנו. ככל שנדע לזהות את הדפוסים וההתנהגות, של הילד, של הוריו ושל משפחתו – נוכל לסייע ולחזק את המשפחה כולה, כמערכת.

כך למשל, המפתח להתגברות על חרדה חברתית יושב על שינוי של דפוסי חשיבה (שחשוב להכיר ולבחון) – ושינוי דפוסי התנהגות, שמחייב חשיפות ואימון הדרגתי ומבוקר, בסיטואציות חברתיות הנתפסות על ידיד הילד כמאיימות ומרתיעות, ולכן הוא מעדיף להימנע מהן.

בעמותת רקפת, המתמחה בקשיים חברתיים, מופנמות, הימנעות וחרדה חברתית, פועל צוות של מנחות הורים מקצועיות ומיומנות, העוסקות בכך יומיום.

בהנחייה פרטנית ו/או קבוצתית זוכים מאות הורים לעבור עם ילדיהם תהליכים משמעותיים ומשני חיים:

  • מתבגרים שאחרי חודשים רבים מתחילים ללכת לביה”ס
  • שיפור משמעותי ביחסים ובאווירה בבית
  • ילדים ומתבגרים שמתחילים לקחת אחריות ולעזור יותר, לעצמם וגם לסביבתם
  • הורים שלומדים להכיר את עצמם – ואז את ילדיהם, ומצליחים להניע את ילדיהם להתמודדות מתוך אמונה שהם באמת מסוגלים.

וזה מרגש אותנו כל פעם מחדש.

כדי להעביר את הידע והניסיון הרב שנצבר בעמותה, וכדי להרחיב את מעגלי הסיוע לילדי ולנוער החווים חרדה חברתית, קשיים חברתיים ודפוסים של הימנעות, פתחנו את קורס ההתמחות לעוסקים ולעוסקות בהנחייה וליווי הורים, הממוקד בקשיים חברתיים. ארבעה קורסים הסתיימו השנה בהצלחה מרובה, והחמישי ייפתח בפברואר הקרוב.

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: