על דימוי עצמי נמוך וחרדה חברתית

נהוג לחשוב כי דימוי עצמי (גבוה או נמוך) הוא תכונת אופי, או מבנה אישיותי. אך האמת היא, שמבחינה מדעית זוהי תחושה דינאמית וגמישה המשתנה ללא הרף במהלך חייו של הפרט, כך שגם אם חוויתם קשיים בדימוי העצמי בגיל ההתבגרות, אין זה אומר שהמצב יישאר כך לעד.

 

שאל אותנו נ’, שהתעניין בהצטרפות לאחת מקבוצות רקפת לנוער: “…אני מרגיש שיש לי דימוי עצמי נמוך מאוד, תחושה כזאת כאילו אני מוזר וחריג, שכולם מסתכלים עלי כאילו משהו “דפוק” אצלי. אני מפחד שיחד עם החרדה החברתית אני תמיד ארגיש ככה ולא אצליח לצאת מזה. אפשר לקבל מכם כלים להתמודדות עם חרדה חברתית ודימוי עצמי נמוך?”

 

אז דבר ראשון בחור יקר, אנחנו שומעים אותך. אנחנו שומעים את הקושי הגדול שאתה נמצא בו, אנחנו מכירים רבים שחווים תחושות דומות ולכן חשוב לנו לומר לךשאתה לא לבד בזה.

קבוצות רקפת מסייעות לאלפי ילדים וילדות, נערים ונערות כמוך וגם בוגרים ובוגרות להתמודד עם ביטויים שונים של חרדה חברתית. אם אתה מבקש להתגבר על חרדה חברתית, הקבוצות שלנו מהוות מרחב חברתי מוגן ומאפשר לחיזוק “השריר החברתי” ושיפור תחושת המסוגלות החברתית והדימוי העצמי. היופי הוא שהעשייה הזו נעשית ביחד, בקבוצה, עם חברים וחברות שממש כמוך רוצים ומחפשים את אותן עצות ו”טיפים להתמודדות עם חרדה חברתית”.

 

באמצעות כלים חווייתיים מעולמות ה- CBT, הפסיכודרמה והתיאטרון, דרך חשיפה ועבודה עצמית וקבוצתית, תוכל לעבור תהליך של נרמול התחושות הקשות שאופפות אותך, זיהוי דפוסי חשיבה שמעכבים אותך – והחלפתם במחשבות מקדמות שיאפשרו לך להרגיע את החרדה ולשפר את הדימוי העצמי, הביטחון העצמי והמעורבות החברתית.

 

אנחנו מאמינים שכל אחד ואחת יכולים לעבוד על שיפור הדימוי העצמי ולעשות שינוי משמעותי ומיטיב באיכות חייהם.

הרי “דימוי עצמי נמוך” הוא שיפוט עצמי מחמיר, לא מידתי ולא תואם מציאות. הוא נעוץ בדפוסי חשיבה שמייצרים פער בען יכולותיו האמיתיות של אדם ובין מה שהוא חושב על עצמו או איך הוא חושב שסביבתו תופסת אותו. זה לחשוב על עצמנו את הדברים הכי גרועים שיש, ולהאמין בזה בלב שלם!

השעיה  של ההרגל הזה, הדפוס הזה – לחשוב על עצמנו את הגרוע מכל, עוזרת לנו להתמקד בעשיה ופעולה.

כשאדם מסגל לעצמו הרגלים של עשייה (קצת כמו עבודה על השרירים בחדר כושר…), הוא בהכרח יראה התקדמות ברווחה הנפשית ועלייה בביטחון העצמי. 

 

בנוסף, עם העשייה תבוא גם ההצלחה, וכיוון שדפוסי החשיבה הללו מחמירים ולא תואמי מציאות – ההצלחה תבוא והאדם יגלה כי אותם דברים שהוא משוכנע שאינו יכול, אינו מסוגל ואינו מוכשר להם – יכולים להיות דווקא חוזקות קיימות אצלו ובהחלט אפשריים עבורו ואף מהנים.

 

אנחנו לא אומרים שזאת דרך קלה.

אנחנו אומרים שזאת דרך אפשרית, וכשעושים אותה יחד – היא מרגישה אפשרית אפילו יותר, וגם חווייתית ומהנה. יש בה פירות – וזה תהליך משנה חיים!

 

צפו בוידאו על אנשים שהיו "שם" ודרך קבוצות רקפת עשו עבודה משמעותית עם החרדה החברתית שלהם: