הנחיית קבוצות חברתיות-רגשיות – מקצוע העתיד כבר כאן!

האם שאלת את עצמך פעם מה הופך חבורת אנשים אקראית לקבוצה משמעותית? הסתקרנת מהם הכוחות הפועלים בה? התהליכים שמהלכים עליה קסם? 
מי הם האנשים המשתלבים חברתית בקלות ומי הם אלו שסיטואציות חברתיות הן כמעט איום קיומי עבורם? 
ומעל הכל – האם ואיך ניתן לסייע להם, ולהפוך את כולנו לחברה טובה יותר?

בכל תכנית ריאלטי ניתן להבין כמה כוח יש לדינמיקה קבוצתית על החברים בה. הדינמיקה יכולה להיות הרסנית אך בליווי מקצועי ונכון היא יכולה לסלול את הדרך לתהליכים עוצמתיים של אנשים.

מנחים קבוצתיים מיומנים מייצרים עבור חברי קבוצתם מרחב מוגן, תומך ומעצים המאפשר שינוי וצמיחה.

עבור מופנמים ומתמודדים עם בדידות וחרדה חברתית תפקיד המנחים הקבוצתיים הוא קריטי, וכאלו יש היום יותר ויותר, לאחר שנה של ריחוק ואי ודאות חברתית, פגיעה קשה במיומנויות החברתיות ופגיעה קשה יותר באלו שגם טרם הקורונה מצאו את האינטראקציות החברתיות מאתגרות ומסובכות.
לאלה הנמצאים מחוץ למעגל החברתי ושואפים להיות חלק ממנו – המפגשים השבועיים יהפכו להיות עוגן של ממש, ואתם כמנחים – סוללי דרך ומשני חיים.

מי אנחנו?

עמותת ‘רקפת’ פועלת בפריסה ארצית מאז 2013 כדי ללוות ולסייע למתמודדים עם חרדה חברתית בתהליכי שינוי וחיזוק הביטחון והיכולות החברתיות. הקבוצות החברתיות-רגשיות של רקפת לילדים ונוער, וקבוצות חרדה חברתית לצעירים ולבוגרים, נולדו מתוך ההבנה כי כדי להתמודד עם אתגרים וקשיים חברתיים – יש לפעול בזירות החברתיות, וכי הדרך לחיזוק ולפיתוח ביטחון ומיומנויות חיברות היא דווקא – ביחד. בקבוצות.

אחת התופעות החברתיות הכואבות אך “השקופות” לרובנו היא מופנמות, אשר עלולה להוביל להימנעות וחרדה חברתית. היא באה לידי ביטוי בקושי וריחוק מסיטואציות חברתיות. החרדה החברתית היא השכיחה מבין החרדות של העת המודרנית אבל למזלנו, לחלוטין ברת טיפול, ואפילו קצר טווח וחווייתי, שיכול להיות ממש בגדר משנה חיים – בקבוצות החברתיות-רגשיות לחרדה חברתית.

כרמית, סיימה תהליך באחת מקבוצות הבוגרים של רקפת:

"הגעתי לקבוצה של רקפת כי החלטתי לעשות משהו בנוגע לחרדה החברתית שלי אחרי עשרים שנה. הגעתי לקבוצה ללא ציפיות ואני כל כך שמחה שאפשרתי לעצמי את החוויה המעצימה עם הקבוצה. אחד הדברים החשובים ביותר שהקבוצה נתנה לי היא שייכות ולראשונה בחיי לא הרגשתי שונה עד כאב בתוך קבוצה של אנשים. לקח לנו קצת זמן להתגבש כקבוצה אבל ביחד עם המנחים הנהדרים, הצלחנו ליצור מרחב קבוצתי בטוח ומכיל שבו כל אחת ואחד יכולים להיות מה שהם. יכולים לשתוק, לגמגם, לרעוד, להאדים, לפלוט שטויות, להתמודד עם קשיים, לכאוב את עצמו, לבכות, ולשתף בדברים שרק אחרים עם חרדה כמו שלנו יכולים להבין ולהזדהות איתם. הקבוצה גם עזרה לי להתנסות בחוויות שעד עכשיו הייתי נמנעת מהן. היא אפשרה לי להוציא החוצה חלקים בתוכי שהחבאתי היטב מאחרים ומעצמי, להשמיע את הקול שלי, להתאמן בחוזקות שלי, ולאמן את השריר החברתי שלי. היא נתנה לי אומץ לנסות דברים חדשים, ולקבל השראה מהאומץ ומההתמודדות של האחרים בקבוצה. עזרה לי לקבל את מגוון הצדדים שבי, העוצמתיים והחלשים, לתמוך באחרים ולהיתמך על ידם. והיא פתחה בפני אפשרויות נוספות, והראתה לי דרכים נוספות שבהן אני יכולה להיות".

מכתבים מרגשים ומצמררים כמו של כרמית אנחנו מקבלים על בסיס יומי וממחישים לנו כמה חשובה ומשמעותית הנחיית קבוצות מקצועית הממוקדת בחרדה חברתית. גם אתם יכולים להיות חלק מתהליכים משני חיים!

מה מיוחד בקורס להכשרת מנחי קבוצות במודל רקפת?

התכנית להנחיית קבוצות של רקפת היא ממוקדת ומובנית, מושתתת על ניסיון רב שצברנו ועל מיטב אנשי המקצוע בתחום. היא מתמקדת בשלושה תחומים הנדרשים להנחיית קבוצות חברתיות במודל רקפת:
– הנחיית קבוצות מקצועית (תאוריה ומעשי),
– חרדה בכלל וחרדה חברתית בפרט,
– הנחייה במודל רקפת להתמודדות עם חרדה חברתית

תכנית שנתית שתכשיר אותך לזהות תהליכים קבוצתיים, לפתח את המיומנויות הדרושות לליווי קבוצות ממגוון סוגים ועם מגוון משתתפים, לרכוש התמחות בחרדה חברתית – תופעה שגוברת מדי שנה ומייצרת ביקוש בלתי נגמר למנחים איכותיים ומקצועיים שגם התמחו בכך, ולקבל כלים מעשיים ומובנים, שנמצאו אפקטיביים במיוחד בעבודה קבוצתית בתחום.

בתוכנית שלנו יש שילוב מדויק של למידה תיאורטית וחשובה, המועברת ע”י אנשי מפתח בתחום הנחיית הקבוצות, וכן פרקטיקום (התנסות מעשית) הכולל ליווי אמיתי וחניכה, בקבוצה אמיתית, לשם שכלול המיומנויות, צבירת ניסיון ואפשרות להשתלב בתחום בסיום הלימודים, אולי אפילו אצלנו, ברקפת (:

הלימודים בתוכנית רקפת מתאימים לבעלי ניסיון אקדמי או מעשי וזיקה לתחום החברתי – חינוכי – טיפולי  (עו”ס, יועצים חינוכיים וארגוניים, אנשי חינוך, מטפלים, מדריכי נוער) המעוניינים לקחת את הכישורים והאיכויות שלהם צעד אחד קדימה ולהתמקצע.

התמקצעות – בהנחיית קבוצות, והתמחות – בחרדה חברתית.

קורס מנחי קבוצות במודל רקפת – הדרך הנכונה לעשייה משמעותית, סיפוק והשפעה.

למה דווקא עכשיו?

העולם התעסוקתי כיום מוכוון להתמקצעות והתמחות. העולם החברתי פוסט קורונה זקוק כעת למענה חברתי-רגשי איכותי ומקצועי. שתי העובדות האלה מתנקזות למסקנה הברורה:

זה בדיוק הזמן ללמוד הנחיית קבוצות עם התמחות בחרדה חברתית!

ישנו צורך גובר בשטח למענה חברתי-רגשי ולשכלול מיומנויות חברתיות וקבוצתיות שנחלשו מאד בעידן הטכנולוגי, והתקהו עוד יותר מאז החלה המגפה, שהובילה רבים לבדידות, ריחוק חברתי והימנעות מזיקה.

קורס הכשרת מנחי קבוצות במודל רקפת

ולאלו שלמדו הנחיית קבוצות, ושהיו מעוניינים להתמקצע במודל רקפת -
מרכז ההכשרות של רקפת מקיים גם קורס התמחות:
הנחייה ממוקדת בקושי חברתי, דפוסי הימנעות וחרדה חברתית

קורס ההתמחות במודל רקפת, כהשלמה מקצועית למנחי ומנחות הורים מוסמכים, נולד מצורך עולה וגובר ומתוך הבנת חשיבות התפקיד ההורי והאתגרים החדשים הניצבים בפניו ובפני ילדינו.

כמות ההורים והמוסדות הפונים לסיוע ממוקד בתחום החברתי-רגשי עולה לאין שיעור, ונדרש סיוע קונקרטי להורים לילדים ונוער המתמודדים עם קשיים חברתיים, דפוסי הימנעות, בדידות וחרדה חברתית. השטח מדבר 
צורך חדש מובהק, תחום התמחות חדש ונחוץ בעולם הנחיית ההורים:

קורס חדש וייחודי של עמותת רקפת מעניק הכשרה מקצועית לאלו העוסקים בהנחייה והדרכת הורים, ומעוניינים להעמיק ולהתמקצע בהנחייה הממוקדת בקשיים חברתיים ורגשיים של ילדים ונוער ובחרדה חברתית.

תכנית הכשרה ממוקדת בת 8 מפגשים (32 ש”א) המשלבת לימודים תיאורטיים וכלים מעשיים, 

עם התמקדות בפרקטיקה של הנחיית הורים מעורבת, היכרות עם כלים התנהגותיים-קוגניטיביים (CBT) ואחרים לסיוע בהתמודדות עם חרדה וקושי חברתי, ומתן הדרכה מותאמת לאתגרים החברתיים הגוברים.

הזדמנות לרכוש ידע, מיומנות ומקצועיות מן המומחים בתחום – עמותת רקפת.


הקורס הבא
ייפתח
בספטמבר
2022