התגברות על חרדה חברתית, מתוך הרצאת TEDxYouth של מריאל קורנס

אנחנו רגילים לקרוא על חרדה חברתית, לשמוע על מחקרים, מבינים לאט, לאט איך לזהות אותה ואת מי היא פוגשת: בני נוער, מבוגרים. 
עם ההבנה והאבחנה, רוכשים כלים להתמודדות כי אם לא נזהה- לא נטפל, ולא – החרדה החברתית לא תחלוף מעצמה.

אבל מבעד למאמרים והמילים, האם הסתכלתם אי פעם עמוק לחרדה חברתית בעיניים?
התמודדות עם חרדה חברתית היא אתגר, אבל איך זה לשמוע מתוך החוויה האישית? 
זה הסיפור של מריאל קורנס, נערה מתבגרת שמשתפת באופן מעורר הערכה ועם המון אומץ, על הדרך שעברה: ההתמודדות, על הקושי לדבר עם מלצר זר במסעדה או גרוע מכך, לדבר בפני קבוצה, לרכוש חברים. היא משתפת על התבודדות חברתית וגם על ההשלמה, ההכרה ולא פחות על תקווה והדרכים להתחזק- כמה כוח וחשיבות יש לקהילה שמקיפה והבקשה לעזרה.

את עיקרי דבריה ותרגומה, מתוך ההרצאה של TEDx אנחנו מביאים כאן:

במשך 6 שנים, הייתה קורנס בודדה. מהגן עד כיתה ו’. למרות שלמדה בבי”ס קטן, שאמור להיות כביכול מקור קל ליצירת חברים וקשרים, היא התקשתה לייצר ולעטוף את עצמה בסביבה חברתית. אחרי שסוף סוף זכתה לחיבוק, לקבוצה שאהבה ועד שהיא הרגישה “על הגל” ההורים שלה הודיעו שהם עוברים דירה למקום חדש.
הבשורה ריסקה אותה, חששה שוב שייקח לה שנים למצוא חברים.
אז, היא לא ידעה את מה שהיא יודעת היום, היא לא ידעה שהסיבה שהיא כ”כ התקשתה ונאבקה הייתה בגלל ההתמודדות עם חרדה חברתית. עבורה, לדבר עם אנשים, ליצור קשרים חברתיים, היה גורם לפחד. בניגוד לאנשים שעבורכם זוהי משימה פשוטה וכ”כ מובנת, אלו המתמודדים עם חרדה חברתית, זו משימה מאוד לא פשוטה ולא מובנית מאליה.
קורנס אף משתפת שהתביישה לבקש מממלצר זר במסעדה מפית, אדם שלא תראה לעולם, אז עד כמה וכמה לעבור דירה ולשוחח עם אנשים שאיתם תלמד לאורך שנים- זו משימה מאתגרת קשה.

התמודדות עם חרדה חברתית- כשהמילים לא יוצאות מהפה

במעבר הדירה, ההתחלה הייתה מאתגרת, היא הרגישה את הקול שלה נתקע. בשנה הראשונה הייתה לבד, נאבקה להכיר חברים חדשים. בכל פעם כשניסתה לשוחח, הרגישה לבד. דמיינה את הילדים לועגים, מנדים אותה ולא משנה כמה ניסתה, בסוף מצאה את עצמה נמנעת מליצור קשרים חברתיים, משימות קבוצתיות היוו עבורה אתגר ובאופן טבעי, רצתה לחזור לחיים הקודמים עם החברים שרכשה במקום מגוריה הישן. כך, במקום להתקדם מצאה את עצמה סובלת במקום הנוכחי.

להיות מודעים ולקרוא לילד בשמו

In retrospect, she realized it had a name and a reason why she struggled to make new friends. Currens began treatment, which was not right for her because he would not diagnose the real difficulty. Finally, when she was diagnosed with social anxiety, feeling a kind of relief, she realized she had been given a chance to get better, to change, the environment would finally know what she was going through and she could reach out and help. She adopted social strategies, managed to overcome, even made new friends and yet, it took time, the environment did not know how to cope, the children did not really understand what she was going through: the fear of turning to a loved one and the fear of losing those close to her.

אתם לא לבד!

קורנס בעצמה משתפת על ההבנה שאי אפשר להתמודד לבד עם חרדה חברתית, כל צעד קדימה גורר לא מעט צעדים אחורה. לקורנס היה מזל בדמות אמא שלה שעודדה אותה לפנות לטיפול, היא ראתה אותה מתמודדת שוב ושוב ותמכה בה. אנשים רבים המתמודדים עם חרדה חברתית לא תמיד חושבים שלסביבה אכפת, הם מתקשים לשאת בנטל הקושי, להגדיר מה עובר עליהם וככל שהם מתבודדים יותר- כך הבעיה הופכת לחמורה יותר. אז היא כאן, כדי להשמיע את הקול, כדי לעזור לאחרים בדיוק כמו שעזרו לה, לעודד בבי”ס קבוצת תמיכה, עם קבוצת השווים שיודעת מה עובר על כל אחת ואחת, לדבר עם אנשים כמוכם, המתמודדים עם חרדה חברתית, אלו שמבינים ויכולים להזדהות, לפנות לטיפול ועזרה מקצועית. וגם לסביבה, זו החובה שלנו לעזור לסובבים, לייצר שינוי בחיי אלו המתקשים ויש לנו המון כוח לכך. תזכרו, היא אומרת, אתם לא לבד.

ערכה ותרגמה: עדי אופיר, מתוך הרצאת TEDx Youth של מריאל קורנס

אנחנו ברקפת רואים חשיבות רבה ביצירת חברה וקהילה שיהיה בה מקום והזדמנות שווה לכל אדם להשמיע את קולו ולתת ביטוי לכישוריו ולייחודו. גם לאלו המופנמים והביישנים. גם בעולם מוחצן וקולני.

בקבוצות החברתיות-רגשיות שלנו, לילדים ונוער וגם לצעירים ולבוגרים אנחנו מאפשרים מרחב חווייתי, מכיל ותומך שבו אפשר לחזק את השריר החברתי, לצמוח חברתית ולהרגיש מובן ומוכל, עם קבוצת חברים שמרגישים וחוששים ממש כמוך. ההורים למשתתפי הקבוצות, וגם לכאלו שעדיין לא הצטרפו לקבוצות, יכולים לקבל מעימנו ליווי והדרכה, פרטנית או קבוצתית, וכן להצטרף לוובינרים פתוחים לקהל מדי חודש.

חלק בלתי נפרד מעשייתנו מתמקד ביצירת שינוי חינוכי-חברתי וקידום אקלים חברתי שיאפשר מימוש של חזון זה, בקבוצות וסדנאות רקפת במערכת החינוך.

 

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!

מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: