כך תעודדו את הילדים ליצור חברויות

הכותבת גלית ימין, מטפלת התנהגותית קוגנטיבית ומנחת קבוצת נוער בעמותת רקפת

בחודשי הקיץ בני הנוער בשגרה של מנוחה ולפעמים גם הקשרים החברתיים נזנחים לטובת העיסוק הבלתי פוסק במסכים. רגע לפני ששנת הלימודים מתחילה, כך תעזרו לילדים לפתח יחסים חברתיים, בלי מסך שיחצוץ ביניהם

החופש הגדול מסתיים, וזה הזמן המתאים ביותר להכין את בני הנוער לקראת החזרה לשגרה, וגם לקראת החזרה לקשרים ה”אמיתיים” עם החברים שנשארו מחוץ למסכים שבני הנוער שקעו בהם בחודשי הקיץ.

בלי לחץ 

הורים שלוחצים מדי על הילד לקיים קשרים חברתיים ומנסים לשדל אותו לצאת עם חברים, בעצם משדרים לו כי הקשרים החברתיים שלו בעייתיים. הלחץ הזה עלול לגרום לילד לחוות את הקשר החברתי כמשהו מעיק, שלילי ולא נעים.

פרגנו להם על הניסיון ליצור קשר ולא על התוצאה

בני הנוער אומנם נראים גדולים פיזית ו”מבינים עניין”, יחד עם זאת, חשוב להבין שהם עדיין ילדים וחוששים לקבל תשובה שלילית. לא שאנחנו צריכים לדבר איתם כמו ילדים קטנים, אבל ללא ספק השפה בה ניגש אליהם היא קריטית.

נהלו איתם שיחה חיובית, והסבירו להם מה כדאי לעשות כדי ליצור קשרים חברתיים ומה ייצא להם מזה ולא להגיע מתוך נקודת מבט שלילית. עדיף לומר להם “אפשר לנסות לארגן מפגשים חברתיים”, ולא – “אם לא תארגנו מפגשים חברתיים לא תהיו מקובלים”. עזרו לילד לפתח ציפיות מציאותיות. כך תעזרו לו להימנע מאכזבה וכאב מיותרים.

הוו מודל עבורם

תנו דוגמה אישית והזמינו חברים לעיתים קרובות על מנת שהילד יחקה אתכם. ילד שגדל בבית שהוריו מנותקים מהחברה יהיה לו קושי ביצירת קשרים חברתיים.

שתפו אותם בחוויות עבר שלכם

ספרו להם חוויות שלכם כנערים בפעילויות נוער, שתפו אותם בטיולים מאתגרים וגם ב”פדיחות” שהיו לכם ואיך אתם כנערה או נערה התמודדתם. אל תעמיסו על הילדים חוגים ומטלות, השאירו זמן למפגשים חברתיים ספונטניים.

יש הורים שמשדרים לילד מסר כפול. מצד אחד, הם מנדנדים לילד להזמין חברים ומצד שני אין לילד מספיק זמן פנוי היות ורוב שעות הפנאי שלו מלאים בחוגים

הציבו גבולות, בני נוער זקוקים להם

למרות שנהוג לחשוב כי בני נוער מעוניינים להרגיש חופשיים בחופשים ולישון בשעות מאוחרות, דווקא לא. ילדים, בכל גיל, זקוקים לגבולות בכל רגע נתון. מובן שלא כדאי להגזים ולבצע כיבוי אורות בעשר, אבל תוכלו להגביל אותם בשימוש במסכים. שימו לב לכך כי ממש בקרוב יגיעו חופשות החגים. 

עודדו יצירת תחביבים חדשים

תחביבים חדשים הם הזדמנות נהדרת עבור בני נוער לפתח קשרים חברתיים עם ילדים עם אותם תחביבים. חוגי גלישה, ריקוד או תיאטרון למשל הם הזדמנות נהדרת להכיר חברים חדשים.

גם נגינה על גיטרה היא תחביב חברתי נהדר שתאפשר להם להתחבר לבני נוער המקיימים מפגשי נגינה משותפים

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע:
קבוצות חרדה חברתית לבוגרים