מהי מופנמות ומתי היא עלולה להפוך מיתרון לבעיה שכדאי לטפל בה?

מהי מופנמות ומתי היא עלולה להפוך מיתרון לבעיה שכדאי לטפל בה ?

מהי מופנמות?

ההגדרה של מופנמות היא של אנשים, שלרוב יעדיפו סביבה רגועה, שקטה, וכמעט תמיד יחפשו אינטימיות של אדם קרוב מאשר אירוע המוני. במילים אחרות, אנשים מופנמים יעדיפו סרט או ספר בבית מאשר לצאת לקניון הומה אנשים או למסיבה של מישהו מהכיתה.

אין זה אומר שמופנמות מצביעה על אדם לא חברותי, להיפך. לעיתים קרובות, אנשים מופנמים יהיו קשובים ורגישים יותר לסביבתם, אם זו משפחה או חברים, בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה יותר, ובאופן כללי – אנשים שלרוב יהיה הרבה יותר נעים להיות בקרבתם, מאשר אנשים מוחצנים, שהרבה פעמים יתפסו את כל המרחב ויקשו על אחרים להביע דעות או קול שאינם מתיישרים איתם.

האם מופנמות היא בעיה?

סוזן קיין, מחברת הספר “שקט – כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר”, מבהירה לאורך הספר שהתשובה המוחלטת היא לא.הקונספציה שבה גדלנו רוב השנים, שבה מוחצנות היא ברירת המחדל וצריך להתיישר לפניה, היא פשוט לא נכונה.

כפי שציינו, יש לא מעט יתרונות בלהיות מופנם, ולמרות שישראל, למשל, היא חברה מאד מוחצנת באופן יחסי לעולם (נוסיף גם את ארה”ב למשוואה)- מה שבוודאי לא מקל על ביישנים ומופנים- אין זה אומר שאתם צריכים להשתנות.

יתרה מזאת, הוכח כי מופנמות הינה כמעט תמיד מולדת וגנטית, בניגוד לחרדה חברתית, למשל, שהיא מכלול של גנטיקה וסביבה (משפחה, בית ספר , חברים).

מתי מופנמות כן עלולה להיות בעיה?

כאשר מדובר בהימנעות ולא בבחירה.

במידה וקיים אירוע חברתי שילדכם לא רוצה ללכת אליו ומעדיף להישאר בבית עם חבר או חברה, זה בסדר גמור. לעומת זאת, אם לכל אירוע חברתי כזה או אחר ילדכם לא יגיע לעולם בגלל הימנעות, פחד מדחייה וכישלון, ייתכן מאוד ומדובר במעבר ממופנמות וביישנות לחרדה חברתית שעלולה לפגוע באיכות החיים שלו.

איך תדעו האם מדובר רק במופנמות או בחרדה חברתית?

ראשית, בקשו מילדכם למלא את “שאלון ליבוביץ’ ” לאבחון חרדה חברתית. השאלון יכול לתת לו ולכם אינדיקציה טובה במידה ומדובר בבעיה אמיתית שמפריעה לאיכות החיים שלו, או בתכונת אופי בלבד.

הרצון של הילד – שוחחו עימו, אם ניתן, בצורה פתוחה וכנה. האם אתם מקבלים את הרושם שהילד רוצה להשתתף יותר באירועים חברתיים אבל מפחד ולא יכול?

כל אלה אינם תחליף לפגישת ייעוץ מול פסיכולוג המתמחה בנוער עם חרדה חברתית. רק אבחון של איש מקצוע מוסמך יסייע לכם לקבל את התמונה המלאה.

מאמר זה נכתב בשיתוף עם אתר חרדה חברתית – כל מה שרצית לדעת והתביישת לשאול