מה מחכה לי בפגישה הראשונה ברקפת?

הכותבת: מורן לבל, עו"ס קלינית, הנחתה בעבר קבוצות ברקפת. התמודדה בעצמה עם חרדה חברתית.

מניסיוננו, המחשבה אם להצטרף לקבוצה חברתית מעוררת רגשות מעורבים – מצד אחד אנחנו ממש רוצים להפטר מהקשיים והעכבות שמביאים אותנו להימנעות ממפגש חברתי, ומצד שני, אחד הדברים שאנו יותר חוששים מהם הוא סיטואציה חברתית חדשה!  ואלוהים שישמור, עוד קבוצת אנשים חדשה!

רק המחשבה על כך מיד מציפה מחשבות מאיימות: “אני לא מכיר שם אף אחד…”, “בטח אני המקרה הכי קשה שם…”, “מה אם ארצה לקום ולברוח”? “ומה יקרה אם יביכו אותי לעיני כולם ואסמיק…”? ועוד שלל מחשבות לא רצויות המוכרות לנו כל כך.

1. אתם לא החדשים היחידים בקבוצה שמרגישים תחושת זרות
קבוצות רקפת הן “קבוצות רכבת”. המשמעות היא שמצטרפים אליהן תמיד חברים חדשים, ולצד זה אחרים שמרגישים שסיימו את התהליך והם מוכנים לצאת לדרך עוזבים את הקבוצה. המשמעות היא שבדרך כלל יש מספר חברים חדשים יחסית, ואתם “רק עוד אחד מהם” שמרגישים תחושת זרות. לא יעבור זמן רב עד שאתם תהפכו להיות הוותיקים, ותזכו להכיר חברים חדשים שיצטרפו לקבוצה – ולסייע להם להיקלט בחום.

2. אף אחד לא יחייב אתכם להשתתף בפעילויות ולדבר 
בטח לא במפגש הראשון. גם לא במפגש השני… השלישי.. והרביעי… למעשה אף אחד לא יחייב אתכם לעשות משהו שאתם מרגישים שאינכם יכולים לעמוד בו. עם זאת, הרציונל העומד מאחורי פעילות הקבוצה היא כי היחשפות למצבים חברתיים מפחיתה חרדה ולכן אנו נזהה את הקצב האישי שלכם וננסה לעודד אתכם בהמשך להשתתפות, אשר תהיה תמיד – בהסכמתכם בלבד ובעידוד שלנו.

חלק מהמשתתפים בוחרים במפגש הראשון לשבת בתוך או מחוץ לקבוצה ולצפות במהלך הפעילות. כמובן שתמיד תהיה לכם את ההזדמנות להצטרף לחלק המפגש או לכולו אם תרגישו בנוח. אנחנו כמובן מעודדים זאת וחושבים שהדרך לחוות את הפעילות היא להיות חלק ממנה. בכל אופן, הבחירה אם להישאר לאורך כל המפגש או לצאת ממנו באמצע נתונה בידיכם. אם תרגישו שהסיטואציה מאיימת מידי – תמיד תוכלו לצאת החוצה, לנשום קצת אויר ולחזור. אם אינכם מרגישים בנח לחזור לקבוצה – זה גם בסדר. ישנם משתתפים שאחד ההורים ממתין להם למטה במהלך המפגש הראשון. הדבר מקנה להם תחושת ביטחון.

3. גם אחרים בקבוצה חרדים מהצטרפות חבר חדש
ניסיוננו גילה לנו שגם עבור הנוכחים בקבוצה, הצטרפותו של חבר חדש היא סיטואציה חברתית חדשה ולא טבעית שצריכים להסתגל אליה. אז הי, אתם לא היחידים בקבוצה שחוששים מהמפגש הראשון שלכם (:

4. “לא רואים עליהם כלום”
בוודאי תרגישו במפגש הראשון שאתם היחידים בחדר עם קושי חברתי. בטח תאמרו לעצמכם: לא רואים עליהם בכלל שהם ביישנים. אז נגלה לכם סוד שתתקשו להאמין לו: את רוב התסמינים של ביישנות וחרדה חברתית לא ניתן לראות כלפי חוץ, על אף שאתם אולי בטוחים שרואים. הזעה, הסמקה, רעד בגוף או בקול אלו סימפטומים שאנשים עם ביישנות קיצונית מדווחים עליהם בסיטואציות חברתיות אך מחקרים מראים שברוב הגדול של המקרים, המתבונן מבחוץ אינו מבחין בכך ולמעשה, אלו תחושות פיזיולוגיות שרק הסובלים מהם חשים ואין להם כמעט ביטוי שנראה חיצונית.

5. אז מה מחכה לי במפגש?

אנחנו יודעים שחוסר ודאות הוא גורם שמגביר חשש וחרדה מהלא נודע. אז תנו לנו להרגיע ולתאר לכם איך בנוי מפגש של רקפת:

רבע שעה ראשונה – במפגש הראשון אליו תגיעו נתחיל בשיחת היכרות קצרה עם המנחה / מנחים של הקבוצה.
לשיחת ההיכרות ניתן להיכנס עם הורה או באופן עצמאי – נתון להחלטתכם. 
לאחר שיחת ההיכרות הקצרה והקלילה, אתם מוזמנים להיכנס לראות ולקחת חלק אם תרצו – במפגש רקפת.

אורך המפגש הינו שעה ו-45 דק׳. תוכלו לבחור אם לשבת מן הצד ולצפות בקבוצה או להצטרף אליה. 

החלק הראשון של המפגש מוקדש לפעילויות של “שבירת קרח”. משחקי כדור (כמו “21” למשל) ועוד משחקים קלילים אחרים שמטרתם לגרום לנו להתחמם ולהתחיל קצת לשחרר עכבות.
בהמשך, מתקיימים תרגילים שונים בצורה של משחקים חברתיים/ תרגול סימולציות/ תרגול “סמול טוק”/ משחקי תפקידים ועוד.

מוזמנים להגיע לצפות – להתרשם 🤗

ומה עם המנחים? אני חושש ממפגש עם “בעלי סמכות”
ובכן, בכל קבוצה מנחה מתחום הטיפול ולצדו מנחה אשר התמודד בעצמו עם ביישנות קיצונית / חרדה חברתית. המשמעות היא ששניהם רגישים ומבינים את הסיטואציה בהם אתם נמצאים, ואחד מהם למעשה עבר בדיוק את מה שאתם עוברים וידע איך להושיט לך יד בקצב ובמידה הנכונה.

אז עכשיו… לאחר שהערפל קצת התפוגג
אנו מקווים שהחלטתם לקחת צעד אמיץ, ליטול אחריות על חייכם ולבחור – על אף הקושי המובן – להצטרף לקבוצה שתסייע לכם להתמודד עם קשייכם החברתיים.
נתראה במפגש הראשון!

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: