מופנמות זו לא בעיה, עד שהיא הופכת לחרדה חברתית

לפני כשנה, ללא כל קשר למגיפת הקורונה, פורסם סיכום עבודתה של ועדת המומחים מטעם יוזמה (מרכז לידע ולמחקר בחינוך), שהדגיש את חשיבות הלמידה החברתית -רגשית (SEL) במערכת החינוך. כתיבת המסמך הסתיימה במרץ 2020, רגע לפני פרוץ המשבר, שטלטל את מערכות החינוך ברחבי העולם והציף סוגיות כמו חוסן חברתי ואישי, אמפתיה, ערבות הדדית, יצירת קשרים ושימורם ותקשורת במציאות של ריחוק. כולן כמובן קשורות היטב ללמידה חברתית-רגשית. היום, למעלה משנה וחצי לאחר כתיבת המסמך, על רקע משבר עולמי שהחריף ומתח את יכולות ההכלה וההתמודדות לקצהן, אנו פוגשים מציאות חברתית עגומה, של פגיעה חמורה במרקם ובאקלים החברתי ובכישורים ההכרחיים להתנהלות סוציאלית נורמטיבית ותחושת מסוגלות של התלמידים – ובפרט המופנמים שבהם.

הכתבה התפרסמה במגזין האינטרנטי “הגיע זמן חינוך” יחד עם המלצה למערך שיעור בכתה עבור יום המופנם במטרה לסייע לצוותי חינוך והוראה.