להימנע פחות להתחבר יותר – קבוצות חרדה חברתית

חרדה חברתית מתבטאת בפחד מטווח רחב של סיטואציות חברתיות. בני נוער המתמודדים עם חרדה חברתית, שנמצאים גם כך בתקופה קריטית מבחינת עיצוב הזהות האישית והחברתית שלהם, פוחדים להיתפס כמטופשים או מוזרים, חוששים להגיד או לעשות משהו שיביך אותם ויגרור לעג או ביקורת, שופטים את עצמם לחומרה – ובטוחים שכך עושה גם סביבתם, ובוחרים שוב ושוב להימנע מאינטראקציות חברתיות שהם מאמינים שיפגעו בהם. כתוצאה מן החשש הזה שלהם מסיטואציות חברתיות, חרדה חברתית משפיעה על תחומים רבים בחייהם, ומקשה מאד על שגרתם היומיומית. חרדה חברתית מתחילה לרוב בגיל ההתבגרות, כאשר גיל 13 נחשב לגיל הטיפוסי בו היא מופיעה לראשונה.

הקבוצות החברתיות של עמותת רקפת, הפועלות מאז 2013 ומשלבות כלים מעולם ה-CBT והפסיכודרמה, נולדו מתוך ההבנה כי כדי להתמודד עם אתגרים וקשיים חברתיים יש לפעול בזירות חברתיות, וכי הדרך לחיזוק ולפיתוח ביטחון ומיומנויות חיברות היא דווקא ביחד, בקבוצות.

בזיקה לידע ולניסיון שעמותת רקפת צברה במהלך הפעלתן של הקבוצות נערך מחקר הערכה במטרה ללמוד על התייחסות המשתתפים בקבוצות להיבטים שונים של הפעילות. שאלון המחקר פותח על סמך ראיונות רקע עם משתתפים בפעילויות, עם הורים ועם מנחי הפעילויות. מטרת המחקר היתה ללמוד את המידה בה משתתפי הקבוצות מוצאים בפעילויות בקבוצה מענה לצרכים או לסיבות שהביאו אותם להצטרף לקבוצה, ואת האופן בו הן מסייעות.

עמותת רקפת, כארגון מקצועי, לומד וצומח, מקפידה על תהליכי מדידה והערכה של הפעילות בקבוצות, לומדת מהן ומשתפרת. תוצאות ההערכה מאפשרות לנו:

  • בחינה של התהליך שעוברים המשתתפים בקבוצות רקפת,
  • דיוק המשימות והתהליכים,
  • מתן מענה משמעותי ואפקטיבי ויותר למשתתפים, ושיפור הכלים והמתודות – למנחים.

המאמר המצורף נכתב ע”י אפרת אוסט, פסיכולוגית חברתית (MA) ורכזת מדידה והערכה בעמותת רקפת.

מחקר ההערכה המצוטט במאמר נערך בשנת 2020 ע”י ד”ר שלומית אבדור, מומחית בהערכת תכניות ופרויקטים במסגרות חינוך ובמערכות חברתיות.

תודה לאתר בטיפולנט, פורטל לשירותים פסיכולוגיים בישראל על פרסום המאמר. 

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: