קבוצות חרדה חברתית

אם את מרגישה לחץ ומתח במצבים חברתיים, אם אתה מוטרד מאד מ”מה יחשבו עלי”,
אם את נמנעת מלהביע דעה בקבוצה ואם מרבית זמנך מתבזבז לבד למרות שהיית רוצה להיות יחד,

אם תמיד אמרו לך ש”זה רק מופנמות או ביישנות” ושזה יעבור –
אנחנו כאן כדי לומר: חרדה חברתית וריחוק חברתי אינם חולפת מעצמם.
אל תישארו עם זה לבד. ברקפת מתמודדים עם התחושות הללו – ביחד.

עקבו אחרי לעדכונים

חרדה חברתית היא החרדה השכיחה והנפוצה ביותר באוכלוסייה. סימניה ניכרים בדר”כ כבר מגילאי 10-11 (בדר”כ סביב המעבר לחט”ב), ולמרות זאת, בפועל – מרבית האנשים מכירים בקושי ומתחילים לחפש לו פתרונות רק כשהם מגיעים לגילאי 25-28. עד אז הוא כבר גורר עמו אתגרים רבים נוספים, לעתים עד כדי ריחוק והימנעות ממעגלי החיים (לימודים, צבא, עבודה, חברים וזוגיות), ובמקרים קיצוניים עד כדי הימנעות ובדידות קשה.

חרדה חברתית היא אמנם אחת החרדות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסיה, אולם –
החדשות הטובות הן שכאשר החרדה מגיעה על רקע של מופנמות, ומלווה בדפוסי הימנעות ומחשבות שליליות על עצמך, ניתן בהחלט ללמוד להתגבר על כך – ורצוי ביחד – ולשנות את חייך.

קבוצות רקפת מיועדות לצעירים ולבוגרים (גילאי 18+ בחלוקה גילאית), המתמודדים עם קשיים חברתיים והימנעות על רקע של מופנמות וביישנות. הקבוצות פועלות במפגשים שבועיים, כ”מגרש אימונים” שיש בו הנאה – והנעה.
תוכלו ללמוד בהן על התגובות והתחושות המלוות סיטואציות חברתיות כשחווים קושי זה, ולתרגל בהן מיומנויות המסייעות ביצירת חוסן אישי וחברתי ומשפרות את איכות החיים. 

במפגשים אנו משלבים כלים מעולם הפסיכודרמה (מישחוק ואימפרוביזציה), וכן דינמיקה קבוצתית של שיח פתוח. ההשתתפות בקבוצה מיועדת לא.נשים שרוצים לעשות דרך ולשפר את איכות החיים החברתיים והבינאישיים שלהם, להפחית תופעות מגבילות ומעכבות הנובעות ממופנמות ו/או ביטחון עצמי נמוך ולאפשר לעצמם השתלבות מיטבית, פתוחה ומהנה בחיי היומיום.

במיוחד ליום האהבה – סיפור היכרות יוצא דופן:

רוני הגיעה לקבוצת בוגרים של רקפת כי רצתה להתמודד עם המופנמות ועם החרדה החברתית שלה.

יאיר הגיע כי הרגיש ממש בודד אחרי הקורונה, ורצה להתאמן על הכישורים החברתיים שלו.

מפה לשם, הם מאוהבים כבר שנתיים ולאחרונה עברו לגור ביחד. ביחד הם אומרים לכל הצעירים המתמודדים עם חרדה חברתית לא להתייאש, לצאת מאיזור הנוחות, לקחת יוזמה ולהאמין שהנפש התאומה שלהם מחכה להם. עובדה!

מגוון קבוצות חברתיות רגשיות לצעירים ולבוגרים:

קבוצות רקפת לצעירים ולבוגרים:

"מגרש אימונים" ליכולות חברתיות

קבוצות תהליכיות המיועדות למתמודדים עם קשיים חברתיים והימנעות על רקע של מופנמות וחרדה חברתית. בקבוצות מתרגלים באופן הדרגתי ומקדם מיומנויות המסייעות ביצירת חוסן אישי וחברתי, ומשפרות את תחושת השייכות ואת איכות החיים. השינוי מתחיל בתוך הקבוצה, שהיא מרחב בטוח, לא שיפוטי, מונחה מקצועית ומקדם, ולאט לאט, בהתאמה לקצב האישי - מתאפשר גם בחיי היומיום. 

הסלון החברתי של רקפת

הסלון החברתי של רקפת:

מרחב פתוח לחיבורים והיכרויות

"הסלון החברתי" של רקפת, סלון החברות-ים, נפגש פעם בשבועיים, בשעות הערב, והוא מרחב פתוח לחיבורים והיכרויות, במתכונת לא מחייבת, בהנחיה מקצועית ובאווירה חברית.
הסלון פתוח עבור משתתפי ומשתתפות קבוצות רקפת וגם עבור אלו שלא, או שעדיין בהתלבטות.

עיצוב ללא שם (15)

על גאווה ושייכות

בתוך קשת ההתמודדויות של הקהילה הגאה, ולצד תהליכי קבלה עצמית, יש מקום של כבוד לאתגרים חברתיים ובינאישיים.
קבוצות תהליכיות עם דגש על חיזוק השייכות והחוסן החברתי-רגשי, ומקום לתרגול מיומנויות חברתיות, בסביבה אמפתית ובהנחיה מקצועית.

קבוצות חברים

מעגלי שייכות לבוגרים ובוגרות המתקשים לייצר ולשמר קשרים חברתיים, וחווים בדידות, לאו דווקא על רקע של מופנמות, ביישנות וחרדה חברתית. המעגלים החברתיים הם הזדמנות מצויינת לקחת חלק בקבוצה ולהתחיל מחדש את “הפרק החברתי” בחייכם. הקבוצות משמשות כמרחב חברתי התנסותי וחווייתי, לחיבור למעגל שייכות - והפגת הבדידות, לתירגול תקשורת בין אישית, יצירה ושימור קשרים, תמיכה ואמפטיה.

צעירי רקפת 18-21

מעבר מהתבגרות לבגרות

קבוצות המותאמות לאתגרים ולסוגיות הספציפיות המטרידות את בני ובנות הגיל 18-21. מדובר בשלב מעבר חשוב ומעצב, ולכן הקמנו קבוצה שתלווה ותסייע ברגישויות הנלוות לעצמאות הנרכשת בגיל זה, גדולים מידי לקבוצות הנוער, אך עדיין לא בשלים לקבוצות הבוגרים.

קבוצות אונליין

להיות קרובים גם מרחוק

הקבוצות המקוונות (אונליין) מאפשרות תהליך של חיזוק החוסן החברתי ושל תחושת השייכות - גם לכל מי שמכל סיבה שהיא אינם יכולים להצטרף לקבוצות הפרונטליות שלנו. התכנים וההנחיה הותאמו במיוחד לפלטפורמת האונליין, על מנת לאפשר תהליך משמעותי ואפקטיבי, בדומה לזה המתקיים בקבוצות הפרונטליות. 

מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע:  
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע:

מטרות ההשתתפות בקבוצות חברתיות-רגשיות:

קבוצות רקפת לחרדה חברתית - בוגרים

קבוצות רקפת להתמודדות עם חרדה חברתית על רקע מופנמות, פועלות במספר ערים מרכזיות ברחבי הארץ:

תל אביב, חיפה, ירושלים, כפר סבא, ראשון לציון ובאר שבע,
בחלוקה גילאית, וכן בקבוצות תוכן ייעודיות המותאמות לצרכים ספציפיים.

הפעילות נעשית בקבוצות חברתיות קטנות, עם אנשים שמרגישים ממש כמוכם – זו סביבה בטוחה המונחית במקצועיות וברגישות, ומסייעת בחיזוק חוסן נפשי ואישי.

לפני הצטרפות לקבוצה ספציפית תתבצע שיחת התאמה, ייבחנו הצרכים – והאפשרויות, להתאמה מירבית ומדוייקת לכל אחד ואחת.

מוזמנים למצוא את הקבוצה הקרובה למקום מגוריכם – כאן.

אם חיפשתם קבוצה באיזורכם ולא מצאתם כזו – צרו עימנו קשר,
ישנן קבוצות הנמצאות בתהליכי התהוות ו/או הממתינות למשתתפים נוספים (:

"לאנשים מבוגרים שסובלים מחרדה חברתית קשה במיוחד לייצר זוגיות בגלל הקושי להיפתח והקושי ליזום. יש תמיד פחד שאני לא מספיק טוב... חברי הקבוצה יודעים שיתר החברים בה נמצאים באותו מקום כמוהם - וזה כשלעצמו מרגיע, מנרמל, ומאפשר לי לדבר על הנושא ביותר פתיחות וחופשיות.... למדתי לשים לב למחשבות שמגבילות אותי בזמן הדייט ולהסתכל עליהן בלי שהן ישלטו בי.... בסוף אפילו מצאתי זוגיות חדשה"

"כשהייתי ילד, חשבתי שכשאגדל הפחד שלי לדבר, לומר את דעתי, להישמע, יעבור. אבל לא רק שהוא לא עבר, הוא החמיר והצטרף אליו קול ביקורתי וקשוח יותר. ככל שהזמן עובר אני יותר ויותר מודע וחושש ממה יחשבו עלי. זה מונע ממני ליצור או לשמר קשרים חברתיים, זה פוגע לי בקריירה, כי אני לא מעז להביע עמדה בעבודה וזה הופך אותי למתוסכל ובודד על בסיס יומיומי. לקח לי זמן, אבל הבנתי שאני לא יכול לחכות עוד, שזה יעבור. כי זה לא יעבור מעצמו. אני צריך לעשות משהו. כך הגעתי לרקפת, וגיליתי שאני ממש לא לבד".

קבוצות ייחודיות במסגרת קבוצות רקפת לצעירים ובוגרים

קבוצות צעירי רקפת (18-21):

סוג קבוצות ייחודי וחדש ברקפת הוא קבוצות הצעירים, לטווח הגילאים 18-21.

 

למה פתחנו את קבוצות 18-21?

🌷 כי צעירים בני 18-21 גדולים מדי לקבוצות ילדים ונוער, אבל לעתים צריכים עוד קצת זמן לפני שנכנסים לקבוצות הבוגרים.

🌷 כי צעירים בני 18-21 עסוקים בסוגיות, אתגרים ומשימות שרלוונטיות במיוחד לגיל זה, ובהתאמות ספציפיות לו. באלו בדיוק נעסוק.

🌷 כי מדובר בשלב מעבר חשוב, ורצינו קבוצה שתלווה ותסייע ברגישויות הנלוות לעצמאות הנרכשת.

קבוצות צעירי רקפת הן קבוצות ביניים, בין קבוצות הנוער והבוגרים שלנו. גם הן מונחות ברגישות ובמיומנות של צוות רקפת, ומבנה המפגשים בהן ישלב שיח מובנה ודינמיקה קבוצתית עם משחק וחוויה.

הן נפגשות אחת לשבוע, פרונטלית או אונליין, ופועלות במודל “רכבת” (כמו כל קבוצות רקפת) – ניתן להצטרף אליהן בכל עת. יחד עם זאת, דווקא לאור משימות הגיל הספציפי – חשוב לקחת בחשבון שהקבוצות מצריכות מחוייבות לתהליך (לא מומלץ להצטרף לקבוצה אם תאריך הגיוס קצר מ- 4 חודשים למשל).

מכירים בני ובנות 18-21 שהחרדה החברתית עוצרת אותם מלהגשים, לפרוח וליהנות מהתקופה הכי טובה בחיים? ספרו להם על קבוצות צעירי רקפת.

מעגלי רקפת:

במקביל לקבוצות רקפת לבוגרים המתמודדים עם חרדה חברתית, אנו מפעילים קבוצות מסוג מעט שונה – “מעגלי רקפת“. קבוצות חבריות תומכות ואמפתיות, לבני ובנות 18+ המתקשים לייצר ולשמר קשרים חברתיים, על רקע של היעדר כישורים חברתיים ולאו דווקא על רקע של מופנמות וביישנות. הקבוצות משמשות כמרחב חברתי, התנסותי וחווייתי, לתירגול קשרים, הווייה ונוכחות חברתית ולחיזוק מיומנויות כמו: שיח, אינטימיות, היכרות, יוזמה והצטרפות. 

תובנות שקיבלנו מהשטח

בשנה החולפת קיימנו מחקר מדידה והערכה מקצועי ומעמיק, שנועד ללמידה והשתפרות בתחומים השונים של העמותה.

מתוך המחקר שהתמקד בקבוצות הצעירים והבוגרים, הבאנו את נקודות הציון שהיו משמעותיות במיוחד, והדגימו לנו – הלכה למעשה – את החשיבות והיעילות שבהשתתפות בקבוצות רקפת. המחקר התנהל בצורה של משובים איכותניים שהועברו בקרב בוגרי ובוגרות הקבוצות השונות, והתוצאות עובדו ונותחו ע”י צוות חוקרות מקצועי חיצוני.

90%
הצטרפו לקבוצת רקפת כי הם/הן מרגישים חוסר נוחות במצבים חברתיים
82%
העידו שהם מרגישים שהם מעיזים לעשות או לומר בקבוצה דברים שבד''כ היו נמנעים מהם
89%
היו ממליצים לאחרים עם קשיים דומים להשתתף בקבוצות רקפת
86%
חשים שהקבוצה היא מקום בטוח עבורם לשתף בקשיים
הצטרפו לקבוצת רקפת כי הם/הן מרגישים חוסר נוחות במצבים חברתיים​
% 0
היו ממליצים לאחרים עם קשיים דומים להשתתף בקבוצות רקפת
% 0
הרגישו שההשתתפות בקבוצת רקפת תורמת להעלאת הביטחון שלהם
% 0
חשים שהקבוצה היא מקום בטוח עבורם לשתף בקשיים
% 0
העידו שהם מרגישים שהם מעיזים לעשות או לומר בקבוצה דברים שבד''כ היו נמנעים מהם​
% 0

ציטוטים ממשובי המשתתפות והמשתתפים בקבוצה

"זה בסדר להיות רגישים, העולם מלא באנשים רגישים – ורגישות זה כוח, רגישות זו עוצמה!"