הנחיית קבוצות חרדה חברתית: קריירה חדשה או – התמקצעות והרחבה של תפקיד קיים?

התוכנית ללימודי הנחיית קבוצות חרדה חברתית במודל רקפת הכשירה 5 מחזורים של מנחי ומנחות קבוצות, שישי בעיצומו ושניים נוספים נפתחים באוקטובר 2023.
זה זמן טוב לבדוק: למי מתאימה התכנית ולאיזו מטרה –

האם כרכישה של מקצוע והתמחות חדשה, או כהתמקצעות והרחבה של ארגז הכלים בקריירה קיימת?

במציאות של ימינו “חרדה חברתית” היא כבר לא תופעה שולית ואקזוטית, מדובר על קושי נוכח ומוכר היטב בקהילת הטיפול בארץ, ובציבור הרחב בכלל. למעשה, ה- DSM (ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי), מוצא שחרדה חברתית היא ההפרעה הנפוצה ביותר מבין הפרעות החרדה  המוכרות, ואחת מההפרעות השכיחות ביותר בעולם.

פעם, צעירים ומבוגרים שהתמודדו עם חרדה חברתית תויגו כ”ביישנים”, אולי באופן מופרז, והעצה השכיחה היתה ”פשוט תנסה/י”.

כך, בלי הכרה אמיתית והבנה של הקושי, ומבלי לראות את האדם שמולם שחווה מחסום אמיתי הפוגע באיכות חייב ולאט לאט מדיר אותו מהמרחב הציבורי – נותרו כ- 10% מהאוכלוסיה ללא מענה וסיוע אפקטיבי. זה מטריד ועצוב במיוחד כיוון שהמחסום הזה, שנובע מדפוסי חשיבה שליליים של אדם באשר לעצמו וליכולתו להשתלב חברתית מייצר הימנעות וריחוק שלאט לאט מעמיקים ומחזקים את הקושי. בהמשך, ללא טיפול ושינוי, המחסום עלול לפגוע גם בתפקוד היומיומי, ביכולת הפרנסה, היצירת קשרים זוגיים וחברתיים, בהתפתחות אישית ואף בקבלת טיפול רפואי או אחר.

ואולם – נמצא ואף נחקר והוכח כי כל זה יכול להיפתר בקלות יחסית, בתהליכים אישיים ובינאישיים, שאצלנו ברקפת עושים אותם בקבוצות. קבוצות חברתיות רגשיות המהוות מרחב מוגן חברתית בו ניתן להעז ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות, לרכוש מיומנויות חברתיות ותחושה של ביטחון ומסוגלות, ולאט לאט לשכפל כל זאת גם אל מחוץ לקבוצה.

את התהליכים הללו מנחים ומנחות א.נשים שהוכשרו לכך, כמנחי קבוצות חרדה חברתית. כאשר פתחנו את מרכז ההכשרות שלנו, ידענו שהידע הרב והניסיון שהצטבר במשך עשור בקבוצות רקפת, הן לילדים ונוער והן לצעירים ולבוגרים, הן במערכת החינוך והן בחינוך הבלתי פורמלי – יכול וצריך להגיע למעגלים רחבים יותר של א.נשים שיכולים לסייע. המנחים והמנחות של רקפת, ואלו שסיימו את תכניות הלימודים להנחיית קבוצות חרדה חברתית ו/או ההתמחות לחרדה חברתית למנחים מוסמכים, מלווים היום תהליכים אישיים וקבוצתיים משני חיים בעשרות קבוצות ברחבי הארץ.

תכנית הלימודים להנחיית קבוצות חרדה חברתית במודל רקפת משלבת לימודים תיאורטיים והתנסות מעשית, הן בהנחיית קבוצות והן בחרדה חברתית ובמודל רקפת להתמודדות עמה. מטבע הדברים נדרשות לכך התמחויות שונות – ואנחנו גאים לומר כי המרצים והמנחים שלנו הם מובילים בתחומם, ומחזיקים ידע וניסיון רב, משמעותי ורלוונטי לתכנית הלימודים.

למי זה מתאים?

אחד הדברים המעניינים בתכנית הלימודים, ובמיוחד לאור המצוקה החברתית הגובת – המעוררת שינויים והתפתחויות גם בשוק התעסוקה, הוא העובדה שיותר ויותר אנשי מקצוע נדרשים לנושא ועושים שימוש משמעותי וחשוב בכלים שמענקה התכנית.

בעלי זיקה חינוכית – ייעוץ, פיקוח, חינוך, ריכוז הכלה והשתלבות, מוגנות ותפקידים שונים בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, המעוניינים לקחת את הכישורים והאיכויות שלהם צעד אחד קדימה. 
א.נשים המגיעים ממקצועות הטיפול השונים ומעוניינים להרחיב את ארגז הכלים שלהם גם להנחייה קבוצתית.
אנשי ונשות HR, פיתוח וייעוץ ארגוני, מנטורים ומומחים בתחומם – המעוניינים בהתמקצעות והתמחות, הן בהנחיית קבוצות, והן בחרדה חברתית.

לכל אלו ועוד, אנחנו יכולים להציע מצד אחד רכישה של מקצוע חדש – שהוא מבוקש ונחוץ וגם ייחודי וחדשני,
ומצד שני הרחבה של ארגז הכלים המקצועי והתמחות נוספת ורלוונטית עבור העוסקים והעוסקות באנשים, יחסים והתפתחות.

לקראת פתיחת מחזור חדש בתכנית הלימודים להנחיית קבוצות עם התמחות בחרדה חברתית, ערכנו עם ענת מורי, בוגרת המחזור הראשון, שיחה מרתקת על קריירה, על הנחיית קבוצות ועל ההתמחות החדשה שלה: חרדה חברתית.

– ספרי לנו כמה מילים על עצמך.

“אני ענת מורי, בת 52, אמא ל-3 ועובדת במשרה מלאה כיועצת ארגונית. אני מנהלת יחידה של פיתוח ארגוני, תקשורת פנים ארגונית, ייעוץ ולמידה של יחידות עסקיות. בנוסף, אני גם מנחה קבוצת רקפת של בוגרים צעירים, זו השנה השנייה.”

– למה החלטת להירשם לתכנית ללימודי הנחיית קבוצות של רקפת?

“הקריירה שלי כללה לימודי ייעוץ ארגוני והנחיית קבוצות, והנחיתי לאורכה לא מעט קורסים וסדנאות בתוך הארגון, לסגל ניהולי ולעובדים. למדתי גם NLP ואני גם מנחת NLP. לרקפת הגעתי בכלל בכובע של אמא, כשחיפשתי פיתרון לבני, וכשנחשפתי לעמותה, נחשפתי גם לפרסומים על לימודי הנחיית קבוצות. נמשכתי ללמוד ולהכיר את התחום של חרדה חברתית והימנעות. חשבתי שזו תהיה דרך להיכנס לעולמו של בני וגם הזדמנות להעמיק בלימודי הנחיית קבוצות ככלי משמעותי בקריירה שלי.”

– איך חווית את הלימודים?

“הקורס הכיל הרבה מאד פרקטיקה והרגשתי שאני נתרמת מהקבוצה הדינמית וגם מהסופרווז’ן. למדתי הרבה ברמת התכנים ונהניתי מהמגוון האנושי בקורס. להיפגש עם אנשים מדיסיפלינות שונות עם רקע וניסיון שונה זה מאד מעניין. למדתי את התחום של חרדה חברתית בצורה מעמיקה ויסודית, ובהקשר של הנחיית קבוצות, זה החזיר את הפוקוס שלי על ההנחייה הדינאמית. היתה לי חוויה טובה ומלמדת בקורס. קיבלתי הרבה ידע בעולם החרדה החברתית והעובדה שאני ממשיכה לקבל מפגשי סופרוויז’ן היא חשובה ותורמת, כי הלמידה בעצם ממשיכה ולא נפסקת.”

– איך הלימודים תרמו לקריירה שלך?

ההנחייה בתחום הפיתוח הארגוני בו אני עוסקת היא לרוב בקונטקסט של פיתוח מנהלים ותכנים בדגש על תוכן. בלימודים לעומת זאת שמנו זרקור על הדינמיקה בקבוצה ועל תהליכים אישיים ובינאישיים המתאפשרים בקבוצה. זה אפשר לי ליישם ולשלב זאת בקבוצות שאני מנחה ועם הצוותים שמגיעים אלי, כך שההכשרה הזו הוסיפה נדבך חשוב לעבודתי והעניקה העמקה וכלים משמעותיים נוספים לעבודה היומיומית שלי. יש הקבלה בעיני בין ארגון לאנשים ואפשר לזהות בארגון סממנים שיש בהם חרדה ופחד. ההבנה של זה עוזרת לי להסתכל על הארגון קצת אחרת ומעודדת אותי לחשוב, לקחת תובנות ואת התוכן שלמדתי לעולם שלי ולהיות טובה יותר ומגוונת יותר. אני מרגישה שארגז הכלים שלי גדל והתעשר, וזה משתקף בעשייה.

– אחרי הלימודים בחרת, לצד הקריירה התובענית, גם להנחות קבוצה ברקפת.

כן. אני מנחה קבוצה של בוגרים-צעירים ברקפת זו השנה השנייה. אני אוהבת לקחת על עצמי אתגרים ולמרות העומס, אני מרגישה שזה חשוב לכולנו – גם להם וגם לי. אני מרגישה שאני מתפתחת בתוך ההנחיה, כמנחה וכמנחה-משותפת, ועוברת תהליך אישי לצד התהליכים שעוברים המשתתפים בקבוצה. לראות את הצעדים הקטנים ואת ההצלחות שלהם זה מאד מרגש, מספק ומתגמל, ואני עצמי מתמלאת מההישגים שלהם. זה ה”משהו לנשמה” שלי, מעבר לעשיה היומיומית, ואני מרגישה שיש כאן רווח כפול”.

 

 

ענת מביאה פידבק וקול חשוב מאד מבחינתנו לבוגרת התכנית, שכבר עוסקת ומיישמת את התכנים בפועל – הן במקצוע ועבודתה, שהחזיקה טרם הלימודים, והן בהנחייה  ברקפת, שבחרה להוסיף.

כמוה, אנחנו שמחים לומר שאנחנו מקבלים תגובות ופידבקים רבים ממשתתפי התוכנית, גם כאלו שבחרו בה כהסבה מקצועית, מלאה.

 

כך למשל, חוליאן אמדור, שסיים גם הוא את התכנית והחל לעסוק בכך מיד בעקבותיה. וזה מה שכתב לנו מעט לארח סיום לימודיו:

במהלך חיי התמודדתי עם אספקטים שונים של חרדה חברתית, ועם השנים הצלחתי להתמודד בכוחות עצמי. כבר כ-4 שנים אני עובד בתחום החינוך ובמשך תקופה ארוכה חיפשתי מקום ללמוד בו הנחיית קבוצות. כשנחשפתי במקרה לעמותת רקפת, ידעתי מיד שזה מה שחיפשתי. הזדהיתי עם הנושא של חרדה חברתית והתרגשתי מהעובדה שאוכל לעשות ולעזור לאנשים המתמודדים בהיבט הזה בחייהם.

הקורס הוא חוויה מצויינת ומספק לא רק כלים להנחיית קבוצות אלא גם מענה מקצועי וממוקד בתחום של חרדה חברתית. מה שאני אוהב במיוחד, זה שהלימוד הוא לא רק עיוני, אלא גם מעשי – יוצרים קבוצה עם שאר המשתתפים בקורס שבה נבנית דינמיקה קבוצתית המונחית על ידי מנחים מקצועיים ומנוסים. זה גם מחבר מאד בין המשתתפים ומייצר אווירה נעימה ותומכת.

אני יכול לזקוף לזכותה של רקפת גם את העבודה החדשה שלי. במהלך הקורס עברתי דירה וחיפשתי עבודה באיזור, וכשהגעתי לקורס נתקלתי בהצעת עבודה, והיום אני רכז נוער בעיריית קריית אונו, ובין היתר אחראי גם על מועדון הנוער בו מתקיימות קבוצות רקפת. כך שהכל מתחבר…

אני מאד ממליץ לאנשי חינוך וטיפול על הקורס, שמספק ידע וארגז כלים מאד ייחודי, שכמעט אין למצוא בשום מקום אחר. ההתפתחות המקצועית לצד תחושת השליחות האישית עושים את כל ההבדל”.

 

בשנה האחרונה ערכנו פרוייקט מישוב רחב היקף ומצאנו כי שני המניעים המרכזיים שהביאו את בוגרי התכנית להנחיית קבוצות של רקפת לבחור דווקא בתכנית זו הם הרצון להתפתחות מקצועית, ו- חיבור אישי לנושא של חרדה חברתית. תכנית הלימודים של רקפת להנחיית קבוצות משלבת התפתחות מקצועית עם זיקה חברתית, ומעניקה ידע מקצועי ומעשי עם התמחות ממוקדת וייחודית בחרדה חברתית ודפוסי הימנעות.

הלימודים המוצעים במרכז ההכשרות מהווים את לימודי הנחיית הקבוצות היחידים בארץ הפועלים במיקוד והתמחות בתחום החרדה החברתית ובדפוסי הימנעות. בחודש מרץ יפתח מחזור נוסף (6#) בתוכנית החד שנתית וההרשמה בעיצומה! אם עבודה עם אנשים היא נקודת החוזקה שלך, אם הנחיית קבוצות תמיד הייתה שאיפה מקצועית עבורך – הירשמו עכשיו ותצעדו קדימה לעתיד המקצועי שלכם עם תעודה במקצוע מבוקש וייחודי.

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: