הנחיית קבוצות בעולם המשתנה – שילוב של התמקצעות ושליחות

בעולם המשתנה בו השינויים חלים בקצב אדיר, חוסר הודאות והחרדה נוגעים בכולנו. כולנו חשים שמרוץ החיים הפך מהיר עד כדי לא הגיוני, והיכולת שלנו להשתלב בקצב ובפריסה של השינויים הולכת ומצטמצמת. מה שיכול לעזור לנו לצלוח את הדינמיקה מסביב הוא פיתוח היכולת שלנו להסתגל לשינויים, פיתוח מודעות עצמית והעצמה אישית, ודיוק המיומנויות הבינאישיות שיאפשרו לנו יציבות ומעורבות. האדם הופך להיות הדבר הקבוע בעולם הכאוטי שמתרחש עלינו.

 

בשנים האחרונות, הפך עולמנו המקצועי והתעסוקתי לממוקד התמחות, התמקצעות ודיוק מיומנויות. מקצועות העתיד מסמנים כי לצד פיתוח הייחודיות והיכולות האישיות של הפרט, עליו לפעול בתוך הקשר חברתי אנושי ולכן נדרשים בני האדם לפתח את יכולות עבודת הצוות ועבודה משותפת כקבוצה. בכדי להצליח להוביל ולהנהיג כל סוג של תהליכים, ובוודאי תהליכים מורכבים על האדם להבין את כוחה של קבוצה, משמעותה ומה מניע אותו בתוכה.

בנוסף, מזה שנים שאנחנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של קושי ריגשי-חברתי שמוביל לבדידות והימנעות, ופוגע ביכולת הביטוי העצמי של הפרט ולעיתים גם במסוגלות שלו להשתלב במסגרות החיים. בעמותת רקפת אנחנו בוחרים לחבר בין שני המיקודים הללו: ההתמחות וההתמקצעות מחד, והעולם החברתי-רגשי מאידך. מודל רקפת להנחיית קבוצות מאפשר התמחות מקצועית משולבת ידע והתנסות מעשית, כשמרכז ההכשרות של העמותה, המרכז את טובי המרצים והמומחים בתחום, הוא חלק בלתי נפרד מהשליחות שלנו בעולם, בה לוקחים חלק עשרות בוגרי התוכנית מדי שנה.

 

שייכות הינה צורך אנושי של כל אדם. סוגיה זו באה לידי חקירה וביטוי בתהליך קבוצתי. קבוצות יכולות להתכנס ולפעול סביב נושאים שונים ולקידום מטרות שונות ברמת התוכן, אך ישנן סוגיות ברמת התהליך, המלוות את הקבוצה ומשתתפיה תמיד. ההשתייכות לקבוצה מעניקה שייכות, הגנה, כוח, תקווה, עזרה ותחושת משמעות. יחד עם זאת, עבור חלקנו, היא יכולה גם להוות איום על המשמעות והמקום של המשתתפים בה, וגם את זה כדאי ללמוד ולחקור, ובכך לאפשר היכרות מעמיקה של האדם בקשריו במערכות היחסים השונות שמלוות אותו.

הקבוצה מאפשרת לעסוק בכך כמו גם בסוגיות נוספות כמו היחס של הפרט עם קבוצת השווים, המשמעות שלו והיכולת לבוא לידי ביטוי ומימוש עצמי.

קבוצה היא מיקרוקוסמוס של העולם ובתהליך שמונחה ע״י מנחה מקצועי ומיומן ניתנת לאדם הזדמנות לבחון מי הוא בהקשר החברתי, לזהות דפוסים ואמונות מגבילות ולפתח דפוסים חדשים שיקדמו אותו, ולצלוח את האתגרים שהחיים צופנים לו תוך התמקדות בתהליכים תוך אישיים, בינאישיים וקבוצתיים. כל זאת בהתאמה כמובן לאותו עולם משתנה, כאמור, ולחשיבות ההשתלבות שלנו בתהליכים המאפיינים ומניעים אותו.

 

הנחיית קבוצות היא פרופסיה מקצועית הנשענת על בסיס של ידע, מיומנויות וכישורים נלמדים. תפקידו של המנחה לעזור לקבוצה להתפתח ולקדם אותה, ואת הפרטים שבה, לעבר מטרות קבועות, באמצעות יצירת מרחב מוגן ובטוח להתנסות.

"עכשיו כשסיימתי את הקורס ויש לי את התעודה - יש לי הרבה יותר ביטחון, גם בהנחיה שלי וגם בעצמי -
לקחת את זה ולהפוך את זה למקצוע".

למנחה אחריות כוללת על הקבוצה ועל תהליך העבודה. אחריות שלצידה גם זכות גדולה. כדי שהקבוצה תהיה המסגרת בה יוכלו המשתתפים להפיק תועלת, לצמוח ולהתפתח בהתאם למטרות שהוגדרו לקבוצה, עליו לפעול ליצירת התנאים הנדרשים, באמצעות עבודה על הרגלי התקשורת, דרכי ביטוי הרגש, דרכי פתרון הקונפליקטים ועוד. זה נכון במיוחד בקבוצות שמטרתן והתמחותן היא בתחום החברתי-רגשי כמובן. על המנחה להיות גמיש ולהתאים את דפוסי ההנחיה לסיטואציה הקבוצתית, לספק הבניה ובטחון פסיכולוגי, לאתגר את הקבוצה ולאתר הזדמנויות כדי לספק גירוי הולם.

תנאי הכרחי להובלת קבוצה הוא היכרות מעמיקה עם התהליך הקבוצתי והכרה בכך שמתקיימים תהליכים גלויים וסמויים. התוכן, הוא כל מה שגלוי – מחזיק בתוכו את ההפעלות המתודיות שנועדו לחוויה, המחשה, תרגול והתנסות. התהליך, הוא כל מה שמתקיים ברובד הסמוי באופן בלתי מוחשי ולרוב בלתי מודע.

 

"התרומה המשמעותית ביותר של הקורס עבורי הייתה בהבנה עמוקה יותר של עולם הנחיית הקבוצות, הבנת הפערים בין 'להיזרק למים' ובין להנחות מתוך התמחות מקצועית"

הנחית קבוצות למתמודדים עם קשיים חברתיים, חרדה חברתית והימנעות הינה משימה מאתגרת ומורכבת, בשל העובדה שהמשתתפים בה מתמודדים עם מאפיינים אישיים המשפעים פנימה והחוצה, שמאתגרים את היכולת לשהות בסביבה חברתית קבוצתית. הם עסוקים רבות בסוגיית הערך העצמי ובקושי לבטא עצמם, ועשויים להימנע מלהיות בתקשורת ולהישאר באיזור הנוחות – המונע מהם צמיחה והתפתחות. מודל רקפת הנלמד בתוכנית, מציע לכן סטינג קבוצתי ייחודי שמאפשר תרגול וחיזוק של “השריר החברתי” בסביבה מוגנת ובתהליך הדרגתי ומונחה מקצועית. עוד במודל, לצורך כך: למידה חווייתית ומגייסת, משחק ותרגילים שלקוחים מעולמות ה- CBT והאימפרוביזציה, התערבויות מנרמלות ומזמנות תקשורת ותרגול, ועוד.

 

תוכנית הלימודים להנחיית קבוצות במודל רקפת ייחודית בנוף של תוכניות ההכשרה בתחום. היא ייחודית ואפקטיבית ליישום הלמידה כמנחים מן השורה, כיוון שהיא כוללת התנסות מעשית וחיבור בין התאוריה לפרקטיקה, תוך כדי הלמידה עצמה. בסמסטר הראשון חווים הסטודנטים את חוויית המשתתפים, כשהם עצמם לוקחים חלק בקבוצה, ובהמשך הם נכנסים להנחות קבוצה בפועל, כמנחים מן המניין בקבוצות רקפת (או בקבוצות רלוונטיות אחרות). לאורך כל הדרך הם מלווים בהדרכה מקצועית ע״י מדריכים בכירים, בעלי ידע רחב בקבוצות ובעולם החרדה החברתית בפרט.

מדובר במסע של התפתחות אישית ומקצועית, שמאפשר דיוק ומיקוד של הכיוון התעסוקתי והאישי, דרך מאד משמעותית ולא מובנת מאליה בתוכנית לימודית.

 

 

כתבה: מעין כפיר, מנהלת מקצועית מרכז הכשרות רקפת, מנהלת תחום סופרויז׳ן בעמותה, מנחת קבוצות ומטפלת בהבעה ויצירה

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: