הקריירה הבאה שלך יכולה לשנות חיים

כולנו מכירים את הילד או הילדה ההם בכיתה או הקולגות במשרד, אלה ששקטים יותר מכולם, ביישנים יותר מכולם, פרחי הקיר. אם פעם התיוג הכללי היה “ביישנות” ברמה כזו או אחרת, וההמלצה עבורם להתמודדות הייתה “פשוט תנסה”, היום החברה הרבה יותר מודעת ורבים יודעים שיתכן ומדובר בחרדה חברתית.

במהלך חודשי הקורונה, כשנושאים כמו ריחוק חברתי, סגר ובידודים קיבלו מקום בכותרות – אותה אוכלוסייה המתמודדת עם קשיי הימנעות וחרדה חברתית חוותה את הבדידות הכפויה בעוצמה משמעותית יותר מהשאר, כיוון שעבורם נקודת ההתחלה עבור מענה על צרכים חברתיים רחוקה מאוד מזו של אלה שאינם מתמודדים. ההתעסקות הציבורית בבדידות והמחירים הנפשיים הנגזרים מהריחוק החברתי גרמו להתפתחות של עניין ציבורי נרחב בנושא העבודה החברתית-רגשית, ולהתפתחות התחום, מה שמביא אותנו היום לעידן חדש בתחום.

חרדה חברתית אינה גזירת גורל

כאן עמותת רקפת נכנסת לתמונה. מאז 2013 העמותה פועלת במטרה לשנות את המציאות הקשה של המתמודדים עם קשיי הימנעות וחרדה חברתית. הקבוצות החברתיות-רגשיות שמפעילה העמותה לילדים, נוער, צעירים ובוגרים, נולדו מתוך ההבנה כי כדי להתמודד עם אתגרים וקשיים חברתיים – יש לפעול בזירות החברתיות, וכי הדרך לחיזוק ולפיתוח ביטחון ומיומנויות חיברות היא דווקא – ביחד. בקבוצות.

כאמור, הריחוק החברתי שנוצר ונמשך גם מעבר לתקופת הקורונה העמיק והרחיב את הצורך במענה חברתי רגשי, בקרב האוכלוסיה – ילדים, נוער, צעירים ובוגרים. עוד ועוד קבוצות למתמודדים עם אתגרים חברתיים, בדידות, הימנעות וחרדה חברתית נפתחות מדי חודש, והביקוש למנחות ומנחים מקצועיים וממוקדים בקשיים אלו עולה וגובר. לכן, וכחלק מהחזון של העמותה, פתחנו את מרכז ההכשרות של עמותת רקפת – ואת התכנית להנחיית קבוצות במודל רקפת, עם התמחות בחרדה חברתית ובדפוסים הימנעותיים.

מצאנו כי שני המניעים המרכזיים שהביאו את בוגרי התכנית להנחיית קבוצות של רקפת לבחור דווקא בתכנית זו הם הרצון להתפתחות מקצועית וחיבור אישי לנושא של חרדה חברתית. תכנית הלימודים של רקפת להנחיית קבוצות משלבת התפתחות מקצועית עם זיקה חברתית, ומעניקה ידע מקצועי ומעשי עם התמחות ממוקדת וייחודית בחרדה חברתית ודפוסי הימנעות.

הלימודים המוצעים במרכז ההכשרות מהווים את לימודי הנחיית הקבוצות היחידים בארץ הפועלים עם מיקוד טוטאלי בתחום החרדה החברתית. התוכנית החד-שנתית והחדשנית, משלבת לימודים תיאורטיים והתנסות מעשית הן בהנחיית קבוצות והן בחרדה חברתית. תכנית הלימודים מוצעת גם במתכונת פרונטלית (הלימודים בת”א) וגם מקוונת (אונליין).

המרחב התיאורטי של הקורס מתבסס על שיטות של CBT ו – SEL , שביחד מאפשרות שינוי התנהגותי במיקוד חברתי רגשי, עם כלים של עבודה קבוצתית. לכן, אם למדתם ורכשתם ניסיון בשיטות כגון נלפ (NLP), אימון אישי, קאוצ’ינג, טיפול קבוצתי, פסיכודרמה, תיאטרון פלייבק, וכדומה, קורס ההכשרה למנחי קבוצות עם התמחות בחרדה חברתית יוכל להוסיף לכם כלים מקצועיים ולחזק את ההתמחות שלכם בעבודה עם אנשים בעלי קשיים חברתיים.

מעין כפיר, מנהלת מרכז ההכשרות מעניקה הצצה לסילבוס:

בסמסטר הראשון הם עוברים תהליך, שבו הם לומדים תיאוריה, ומשתתפים בקבוצה תהליכית (קבוצה שהם עצמם משתתפים בה) ועוברים דרך מאוד משמעותית להיכרות שלהם עם עצמם. בסמסטר השני הסטודנטים עוברים פרקטיקום בתוך קבוצות רקפת, ועוברים סופרויז’ן – הדרכה, שמאפשרת להם להביא את כל המקרים מהשטח ולהמשיך לעבוד על זהות המנחה שלהם, על מי הם בתוך העולם הזה… ולעבור דרך מאוד מאוד משמעותית, מקצועית ואישית.”

אחד היתרונות הייחודיים לתכנית הלימודים של רקפת הוא ההתנסות, הלכה למעשה בפרקטיקה של הנחיית קבוצות. ראשית כמשתתפים פעילים בקבוצה תהליכית, ולאחר מכן גם בהנחיה מעשית של קבוצה – בפרקטיקום. הפרקטיקום, המלווה בסופרויז’ן מקצועי, מובנה מראש בתכנית הקורס, ומאפשר למשתתפים לממש ולהוציא לפועל את המיומנויות והמתודות הנלמדות בקורס, בקבוצות רקפת, המתמחות בחרדה חברתית.

ממשובים שקיבלנו מבוגרי הקורסים, גילינו כי ההתנסות בתוך הקבוצות עצמם יצרה חוויה עוצמתית ומעשירה שתרמה לסטודנטים תובנות שלא יכלו לקבל בלימודים התאורטיים או בכל דרך אחרת. הגישה הבסיסית של עמותת רקפת תומכת מאוד בניסיון אישי כמרכיב מצמיח של מנחי הקבוצות, ולכן שיטת העבודה הזו  Hands On היא מרכיב ההצלחה של הקורס כולו, ולא קיימת בשום מקום אחר.

משתתפי הקורס העידו כי ההנחיה המעשית בשטח היוותה תרומה משמעותית להתפתחות המקצועית שלהם:

“מעבר לפן המקצועי שבגללו נרשמתי לקורס קיבלתי מהקורס המון ערך בפן האישי- גם מהחלק התאורטי אבל בעיקר מהחלקים של השתתפות בקבוצה והסופרוויז׳ן”

חשוב לומר כי הפרקטיקום המוצע בקורס (כחלק מובנה מתכנית הלימודים) קשור ישירות לחומר הנלמד – הנחיה בקבוצת רקפת למתמודדים עם חרדה חברתית ודפוסי הימנעות. כך שלאחר לימודי התיאוריה, הסטודנטים יכולים מיד להתנסות ולהוציא אל הפועל את הידע שנצבר, לתרגל אותו בסביבה מקצועית, קולגיאלית ומפרה, ועם הדרכה צמודה.

בנוסף, בשל טווח הגילאים הרחב לו נותנת העמותה מענה, ללומדים בתכנית קיימת אפשרות בחירה בין קבוצות ילדים ונוער, לבין קבוצות לצעירים ובוגרים, מה שמאפשר דיוק חד של האוריינטציה המקצועית של המנחה.

אחד ממשתתפי המחזורים הקודמים העיד:

התרומה המשמעותית ביותר של הקורס עבורי היתה בהבנה עמוקה יותר של עולם הנחיית הקבוצות, הבנת הפערים בין ‘להיזרק למים’ ובין להנחות מתוך התמחות מקצועית“.

התוכנית להכשרת מנחי קבוצות חרדה חברתית נבנתה על ידי מומחים בתחומי הנחיית הקבוצות והן מומחים בתחום החרדה החברתית.

בעת סיום התכנית בהתאם לעמידה בתנאי הקורס ועפ”י החלטת הצוות, הסטודנט יוסמך ויקבל תעודת סיום:
“מנחה קבוצות במודל רקפת, עם התמחות בחרדה חברתית ובדפוסים הימנעותיים”.

ממשובים שקיבלנו ממשתתפי תוכנית הלימודים, למדנו כי 96% מהמשתתפים בתכנית להנחיית קבוצות של רקפת היו ממליצים עליה, ולמעשה 81% מהם כבר מנחים היום קבוצות ברקפת והביעו רצון להמשיך בכך.

אנו מזמינים אותך לפתוח צוהר אל עבר מקצוע חשוב ובעל משמעות עמוקה לאלפי אנשים במדינה,

אנחנו מזמינים אותך להתחיל את הקריירה הבאה שלך.

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: