מאמר מתורגם: זו לא שיחת חולין, זה טקס חברתי

נכתב ע”י שרה ג’ונס

תורגם:  ליהי לוי

המאמר הופיע במקור באנגלית באתר המהפכה השקטה העולמי של סוזן קיין

שיחות חולין הן לא בדיוק הדבר האהוב על האדם המופנם. למען האמת, רק הביטוי הפשוט שיחת חולין יכול להיות שם צופן לעינוי. בואו נעזוב את המסגרת הזו, נסלק את שיחות החולין והרגשות השליליים הנלווים אל החוויה שלנו לתמיד. נשמע טוב? יופי. אבל איך נעשה את זה? האם אני מציעה שכולנו נהפוך לנזירים מבודדים בהרים? אם אתם בקטע הזה, לכו על זה. אבל, אם אתם כמו רובנו וגרים בעיר, בפרוורים, או אפילו בעיירה קטנה, זה אומר שאתם בחברת אנשים לעתים קרובות, כולל אנשים שאתם לא מכירים או מכירים רק בקושי. אז, איך אנחנו נמנעים משיחות חולין מבלי לשוטט לאיזה הר רחוק, רחוק מכאן? התשובה היא להחליף שיחות חולין מעוררות חרדה בטקסים חברתיים מהנים. ברגע שאתם משלבים טקסים חברתיים בחיי היומיום שלכם במקום שיחות חולין, לעולם לא תצטרכו לקיים שיחות חולין שוב.

​בואו נדבר עוד קצת על ההבדל בין שיחות חולין לטקסים חברתיים.

​שיחות חולין: חסרות טעם, בזבוז זמן, שטחיות, נתעבות, מתישות.

​טקסים חברתיים: משמעותיים ומלאי הגשמה מטבעם, מוכיחים ומחזקים קשר עמוק חבוי, חוויה אנושית עשירה, גוברים על תרבות ושפה. דוגמאות לטקסים חברתיים יכולות להיות לאכול ביחד, להביא מתנות לאנשים שחווים אירוע מרכזי בחייהם, למשל בריתות וחנוכות בית, וכן – מה שכל אבותינו עשו מאז ששפה הומצאה – פשוט להביע התפעלות ממזג האוויר. ההבדל בין שיחות חולין לטקסים חברתיים הוא בעיקר כזה של הלך רוח.

​המנטליות של שיחות חולין היא, “תן לי פשוט לעבור את זה.”

​זוהי התרכזות בעצמי והפחתה בערכה של האנושיות והדינמיות של האדם האחר. האדם האחר הוא מרתק! הוא חי כבר עשרות שנים. יש לו העדפות מעניינות כמו שירים אהובים וריחות שגורמים לו להרגיש חמים ונעים או לא יציב ומפוחד. בטח יש לו סיפורים מצחיקים לספר, ויש לו באמת את כל החוויות הבסיסיות שלכם יש. הצורה שבה אנחנו בדרך-כלל חושבים על שיחות חולין מתעלמת מכל העושר הזה ופוגעת בכולם.

​המנטליות של טקסים חברתיים היא, “אני בן-אדם ואת בן-אדם. בואי נהיה בני-אדם ביחד.”

​בגלל שהמנטליות של שיחת חולין לעומת טקס חברתי היא שונה משמעותית, יש הבחנה ניכרת לעין בין השניים. אם תסתכלו על מישהו שמנסה לשרוד סיטואציה של שיחת חולין, אתם תבחינו שהתנוחה שלו נוקשה וסגורה, הבעת פניו מתוחה וריקה, אם לא עצובה. יכול להיות שעיניו מתרוצצות, מחפשות הזדמנות לעזוב או מחפשות לראות בהיסח הדעת מי עוד נמצא בחדר. התנוחה שלו, הבעת פניו ועיניו כולן מעידות על חוסר מעורבות בשיחה הנוכחית.

​מצד שני, אם תסתכלו על אנשים מנהלים טקס חברתי, העקרונות הם פחות או יותר אותו הדבר: הם מנהלים שיחה או מתקשרים באיזושהי דרך שכיחה. ההבדל העיקרי הוא התנוחה הרכה והפתוחה שלהם, הבעת פניהם רגועה ושמחה, ועיניהם נחות ברוגע על האדם איתו הם מדברים. ההבדלים החיצוניים הללו הם ההתגלמות של ההבדלים הפנימיים בין שיחת חולין לטקס חברתי. כשאתם מתרכזים בריכוך עמידתכם או הרפיית מצחכם, זה יעזור לכם לעבור לתפיסה שתוצאותיה הן הרוך החיצוני המאפיין את הטקס החברתי.

​הנה חמישה כלים סודיים שאתם יכולים לשמור בכיסכם, כדי לעזור לכם לראות מגעים בינאישיים חדשים כטקסים חברתיים ולא כשיחת חולין חסרת טעם – אפילו אם אתם מדברים על משהו פשוט ונצחי כמו מזג האוויר.

כלי #1: לפני שאתם יוצאים, צפו לקשר

​זהו פסיק קטן ביום שלכם, אך יש לו יתרונות עצומים בכך שהוא מכניס אתכם למצב שבו נוח לכם יותר לפגוש אנשים חדשים בנוסף לאנשים שאתם כבר מכירים ואוהבים. לפני שאתם יוצאים מהבית, כשאתם מצחצחים שיניים או נועלים נעליים, היזכרו בחיבה בטקסים חברתיים שראיתם סביבכם לאחרונה. אז, צפו לעוד כאלה שאותם תחלקו עם אנשים במהלך היום או הערב שלכם. הרשו לעצמכם לצפות לרגעי הקשר הקטנים האלה – אפילו לאלו שבשתיקה, כמו יצירת קשר עין או חיוך נעים.

כלי #2: שימו לב לטקסים המתרחשים סביבכם

​בזמן שאתם מסתובבים בחיי היומיום שלכם, שימו לב לטקסים חברתיים קטנים שקורים סביבכם, עם מודעות גבוהה והערכה. כאשר אתם עומדים בתור בסופר, שימו לב לחיוך המתוק שהלקוח שלפניכם חולק עם הקופאית תוך כדי האמירה כמה שהדובדבנים מתוקים עכשיו. כאשר אתם נכנסים לעבודה, שימו לב איך הקולגה שלכם מחזיק את הדלת בשביל אישה שבתגובה מרימה את עיניה מהטלפון ומחייכת בהכרת תודה. הרגעים הקטנים האלה של קשר קורים סביבכם כל הזמן. כשאתם שמים לב אליהם ומעריכים אותם יותר ויותר, אתם מרגישים מלאים ושמחים ומחוברים לאנשים. זו אותה התופעה שאתם רואים כשאתם מחפשים לקנות מכונית מסוימת ואז מתחילים לראות את הדגם שלה בכל מקום. כשאתם מחפשים טקסים חברתיים בחיי היומיום שלכם, אתם תראו אותם!

​כלי #3: השתמשו בסביבה כדי להתחיל את הריקוד בעדינות

​כאשר אתם בחוץ, במסיבת קוקטייל או יוצאים משיעור יוגה, תרגישו חופשיים להתחיל את ריקוד הטקס החברתי בעדינות. אם תרצו להתחבר יותר עם מישהו שנראה לכם נחמד ופתוח, תעלו את מזג האוויר או משהו לגבי הסביבה או מקום המפגש שבו אתם נמצאים: העיצוב היפה או תנוחת ויניאסה אינטנסיבית. הערה על הסביבה בקנה מידה גדול (מזג האוויר) או קנה מידה קטן (הסביבה הנוכחית) היא דרך מעולה וטבעית לעבור לטקס החברתי עם אדם חדש. משם, שאלו בעדינות לגבי חווייתם. הטקס החברתי לא עובד אם אתם לא שואלים שאלות ומחפשים את הדעות והמחשבות של השני. זה כל הכיף, וזה בדיוק ההבדל לעומת שיחת חולין חסרת טעם! אז, ודאו שאתם זוכרים שהם אנשים דינמיים ומעניינים, והתייחסו לאינטראקציה הקטנה שלכם כמין ‘חפש את המטמון’ שבו אתם לומדים דברים חדשים עליהם אפילו אם זה הדבר הכי סתמי. ללמוד דברים חדשים עליהם לא חייב להיות במילים. אתם יכולים לשים לב לתכונה שלהם מהדרך שבה הם עומדים או מתכשיט כלשהו שהם לובשים.

​כלי #4: היו סובלניים עם אחרים.

כשמישהו חופר ומקשקש לכם לכאורה בלי לשים לב אליכם, זכרו שהם מנסים להשתתף בטקס החברתי בדרך הכי טובה שהם יודעים. אולי זה גם טקס חברתי להיות סובלני ומבין כשאחרים אולי קצת מובכים ומבולבלים באותו רגע. בכך שאתם מאטים ומרגיעים את עצמכם, הזמינו אותם בעדינות לעשות את אותו הדבר אתכם.

​כלי #5: תיהנו מהתהליך

​כשאתם מסתכלים על חוויית השיחה העליזה דרך המשקפיים החדשות של הטקס החברתי, אתם חופשיים באמת ליהנות מהשיחה בה אתם מוצאים את עצמכם. מסגרת הקשר הזאת מתאימה לך. את\ה מופנם, בסופו של דבר. קשרים עמוקים הם המומחיות שלך. ההנחה שקיים קשר ראשוני כשאתם רואים מישהו חדש, אפילו לפני אמירת שלום, יכולה להוביל אותנו לשיטת פעולה נפלאה ולנבואה המגשימה את עצמה. לפני ששמתם לב בכלל, הלחץ של קיום שיחת חולין על המקום נמסה והופכת לחקירה סקרנית ורחבת-אופקים של איך לקיים קשר באמת ובפשטות, בין אדם לאדם.