מתנדבים משלבים תחושת שליחות ומשמעות – עם תמורה וערך

השגרה של כולנו נהיית יותר ויותר עמוסה ותובענית. כולנו א.נשים עסוקים: מתמרנים בין ניהול הבית והעבודה, גידול הילדים, משתדלים להתאמן כשאפשר, דואגים להורים שלנו, לזמן איכות זוגי ובילוי עם חברים, ובכל זאת, בתוך המרוץ היום יומי, רבים מאיתנו מחפשים את האקסטרא מייל. ערך נוסף. פעמים רבות זו התנדבות. עשייה למען האחר. נתינה ומשמעות.

אז למה חשוב להתנדב?

ומה הערך הייחודי שבהתנדבות בעמותת רקפת?

"הרגע שבו החלפתי את השאיפה לאושר בשאיפה למשמעות היה הרגע המכונן בחיי. המשמעות היא החותם הייחודי שאנחנו משאירים בעולם, ולכן אני עסוק ביצירת עקבות".

תרומה לקהילה, פיתוח מיומנויות אישיות, הכרה חברתית. חשיבות ההתנדבות בחיינו

ההתנדבות תורמת בהיבטים רבים ושונים בחיינו. מחקרים רבים בנושא התנדבות והמוטיבציה העומדת מאחוריה מצביעים על מספר אלמנטים מרכזיים:

 

  1. ערך עצמי: כשאנחנו מתנדבים, אנחנו הרבה יותר מסופקים בחיים שלנו, לומדים להעריך את עצמנו יותר, משפרים את תחושת המסוגלות, מעודדים ומגיעים להישגים גבוהים יותר, מקבלים פידבקים חיוביים מהסביבה על העשייה שלנו – והערך שלנו, בעיני עצמנו ובעיני הסביבה, עולה.

 

  1. פיתוח מיומנויות: ההתנדבות חושפת אותנו לתחומים שונים, עיסוקים שונים שהם אולי לא חלק מהשגרה שלנו. אנחנו מפתחים מיומנויות ונותנים מקום ליכולות שקיימות בנו ואולי לא הכרנו או מימשנו קודם.

 

  1. פיתוח אישי ומקצועי, צבירת וותק וניסיון רלוונטי לקידום ותעסוקה: פעמים רבות אנו בוחרים להתנדב באותו תחום עיסוק מקצועי בו אנו פועלים לפרנסתנו, או בתחום שאנחנו מעוניינים לפתח למקצוע. העשייה החברתית יכולה לפתוח דלתות שונות, היא מרחיבה את המעגלים ואם נעשית תוך הכשרה, הדרכה וליווי היא יכולה להקנות גם ערך מקצועי. אנחנו צוברים וותק וניסיון, מכירים אנשי מפתח וקולגות ולעתים מאפשרים לעצמנו שינויים בחיים המקצועיים שלנו, שאילולא ההתנדבות- לא היינו מגיעים לשם. בנוסף, לצד הפעולה לשמה התנדבנו, ההצטרפות כמתנדבים לארגון ולצוות מאפשרת לנו לא פעם גם פיתוח של מיומנויות כמו עבודה בצוות, ניהול זמן, תקשורת בין אישית, חשיבה יצירתית ועוד.

 

  1. חיבור לקהילה: ההתנדבות, העשייה למען האחר, טומנת בחובה ערכים של סולידריות חברתית, נתינה, ערבות הדדית, צמצום פערים חברתיים, ומתגמלת בתחושת השייכות ובאפשרות להיות חלק משינוי מהותי ולא משנה איפה ובאיזו תדירות בחרתם להתנדב.

 

ג’ני קרפצ’וב, שהתנדבה ברקפת עד לאחרונה כתבה בפוסט פרידה בו שיתפה בחוויה האישית שלה כמנחת קבוצת בוגרים בעמותה: הזכות הענקית ללוות אנשים בשינויים שהם עוברים הותירה אותי מלאת סיפוק – לראות איך משתתפת שלא הצליחה לדבר כלל, ושאחרי מספר חודשים מצליחה להביע את עצמה בעוצמה ובביטחון – היה עבורי ממלא ומרגש!”.

 

אם אנחנו הורים לילדים, בוודאי חשוב לנו לשמש דוגמה ולהקנות ערכים. ההתנדבות היא עוד אבן דרך בחינוך הילדים, בכלים שאנחנו מקנים להם, בארגז הכלים לחיים. פעילה ברקפת שיתפה מחווייתה: “תחילת ההתנדבות היא במעשה בודד חיובי, אבל ההמשך שלה יוצר מעגלי טוב נרחבים. העובדה שהילדים שלי התרגלו לשמוע ״אמא הערב בהתנדבות״ ויש שיחות בבית על מהות התרומה, יצרה במשפחה אווירת נתינה שמשפיעה על כולם. כן, הטוב מדבק.

הסיפוק לדעת שיצרתי מזמני החופשי – שינוי בחייו של אחר, והידיעה שהוא ייקח את זה הלאה וישנה את מסלול חייו, משפרת אותנו כחברה וכקהילה. ההתנדבות מעבירה אותנו מה״אין״ אל ה״יש״ ובכך מנכיחה את היוזמה והעשייה בחיינו.

להתנדב ברקפת – להעניק לעצמך כלים לחיים

“למידה אישית, משמעות ועזרה לאחר”

“נותן לי תחושת סיפוק עצומה כשאני רואה משתתפים שהמסגרת מחזקת אותם ומאפשרת להם להביא את עצמם גם מחוץ לקבוצה”

“תחושה של שליחות”

 

אלו רק כמה דוגמאות לתשובות מתוך סקר שביעות רצון למתנדבים ומתנדבות בעמותה (ינואר 2022), לשאלה: כיצד ההתנדבות ברקפת תורמת לך.

 

תומר אליאסיאן, מנהל ההדרכה וההתנדבות של העמותה, מסביר כי התשובות הללו משמעותיות עבורנו מאוד ואנו משקיעים הרבה על מנת לוודא שצוות ההנחיה יחוש כך. “ההתנדבות עם מי שמתמודדים עם הימנעות חברתית וחרדה חברתית, היא לא התנדבות פשוטה כלל וכלל. מי שמתנדב.ת בעמותה נדרש.ת לסבלנות, הכלה, יצירתיות וגמישות מדי שבוע עם הקבוצה, וכדי לאפשר למשתתפי הקבוצות רצף ותחושת ביטחון ויציבות נדרשת תקופת התנדבות של שנה לפחות (לשמחתנו אחוז גבוה מאד מהמתנדבות והמתנדבים נשארים הרבה מעבר לכך). זו התנדבות שמחייבת ידע והבנה של הקושי והאתגרים עמם מתמודדים המשתתפים בקבוצות, ולמידה של מודל הפעילות של רקפת כדי לתת לקבוצה את המענה המתאים. לשם כך יצרנו בעמותה מערך של מפגשי הכשרה, העשרה וליווי קבועים, כמו גם סופרויז’ן מקצועי ומיומן, המעניקים לצוות ההנחיה שלנו ידע מקצועי וגם מרחב מכיל ומצמיח, אישית ומקצועית”.

 

נטלי בן דוד עובדת בהייטק, ואלרון בוקאי, מעצב פונטים במקצועו, מנחים יחד ברקפת כבר 5 שנים! נטלי מספרת כי הגיעה לרקפת אחרי שסיימה תואר ראשון בפסיכולוגיה וחיפשה מקום להתנדב בו: “נתקלתי באתר של רקפת ומאד התחברתי לנושא, גם ממקום אישי. הרגשתי שפתאום יש שם למה שהרגשתי לאורך שנים ושמחתי שאני יכולה להיות חלק מהמענה לילדים ולבני נוער שמתמודדים עם חרדה חברתית”.

על ההנחיה המשותפת מוסיף אלרון: ” אנחנו קשובים אחד לשני, משתפים אחד את השני בדברים שאנחנו רוצים לשפר ואנחנו מתייעצים הרבה. אנחנו חברים מאד טובים גם מחוץ לרקפת. שנינו מחוברים ומבינים את החרדה החברתית, כל אחד מהמקום שלו, אבל החיבור מגיע מתוך הבנה אמיתית של הסיטואציה – אחד את השני ויחד את הקבוצה”.

ואכן, יתרון משמעותי נוסף בחוויית ההנחיה ברקפת הוא ההנחיה ב- CO, כלומר – בזוג. את מרבית קבוצות רקפת, הן לילדים ונוער והן לצעירים ולבוגרים, מנחים זוג מנחים ולא מנחה בודד. דבר המאפשר גיבוי ותמיכה, שילוב בין דרכים ופרספקטיבות, הפרייה הדדית ולמידה.

רקפת קרת קרואני, המנחה קבוצת בוגרים ברקפת מוסיפה כי ההנחייה בזוג מהווה עבורה הזדמנות יוצאת דופן להתמודד עם חילוקי דעות, להתכונן יחד למפגשים – ולעבד יחד את הפעילות וההתרחשויות בקבוצה. “האפשרות להנחות לצד אדם נוסף היא מתנה ייחודית, שהופכת את ההנחייה ברקפת לשונה מכל הנחייה אחרת”.

חוויה שנוגעת באופן אישי

ליזי סעדו-ינוב, מנהלת תחום בוגרים בעמותה מחדדת לגבי הערך הייחודי שבהתנדבות והנחיה ברקפת: “להיות מנחה של קבוצה חברתית לאנשים שרוצים לקחת חלק – אבל הביישנות והאתגר החברתי ממש בולמים אותם, לצפות בחייהם משתנים ולדעת שיש לך חלק בכך – זו חוויה שנוגעת באופן אישי. מנחה ברקפת מוביל מרחב מיוחד במינו. מרחב אמפטי ורגיש לאנשים שאמרו די לבדידות ומבקשים שינוי! הם שואפים להצליח להיכנס למעגל החברתי, להעז להשמיע את קולם ולהפסיק להתהלך כשקופים בינינו, והם מבקשים מאיתנו עזרה בשבירת תקרת הזכוכית שהתרגלו אליה כל כך ושחשבו שהיא בגדר גזרת גורל עבורם. זה התפקיד של מנחים ברקפת, וברור שלהיות חלק מתהליכים כאלו זה משנה חיים – גם את חייהם של כל אחד ואחת מצוות ההנחיה שלנו.

יחד עם ההמלצה החמה אוסיף גם: זהירות. זה תפקיד שיגרום לך להתאהב. להתאהב ברצון ובכוונה הכנה, במוטיבציה לשינוי לצד חשש מאוד גדול. להנחות קבוצת חרדה חברתית ברקפת זה להתרגש איתם, לגלות איתם את הכוחות שלהם, את “האני החברתי” החדש שלהם.”

 להיות מנחה ברקפת זה להיות מי שמאפשר לפלא הזה – לקרות!

הפעילות הענפה שלנו בעמותת רקפת, שמה לה למטרה לעזור לילדים, לבני נוער, לצעירים ולבוגרים – להתמודד עם קושי וחרדה חברתית, ולולא המתנדבות והמתנדבים – מנחות ומנחי הקבוצות של רקפת – לא היינו יכולים לעשות זאת.

הם אלו שמכירים כל אחד ואחת בקבוצה, ושבתוך לו”ז עמוס, הם מוצאים זמן לתרום, לתת ולעשות למען אחרים (ולשמחתנו גם נרתמים מכך בעצמם). המתנדבות והמתנדבים של רקפת משנים חיים, ולא, זו לא קלישאה. את הכנפיים שלהם הם מחביאים מתחת לחולצה, אבל את ההילה שלהם אי אפשר לפספס.

היית רוצה לקחת חלק משמעותי בשינוי ושיפור חייהם של אנשים?

מעניין אותך ללוות ולהנחות תהליכים אישיים וחברתיים?

רוצה להתנדב במקום שיש בו שילוב מושלם בין נתינה וקבלה?

אנחנו ממליצים בחום לקרוא על רקפת ועל ההתנדבות וההנחיה אצלנו, כדי לבדוק עם עצמכם שאתם אכן מוכנים ופנויים למחוייבות הטכנית והרגשית, ואם כן –
למלא פרטים בטופס יצירת הקשר ונמשיך משם.

אין דבר הקוצר יותר תחושת העצמה מאשר לתת שירות לאדם שזקוק לכך.

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!
מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: