מהי ביישנות וכיצד ניתן להתגבר עליה? (שיתוף מאמר)

ביישנות היא תכונה המופיעה ברמות שונות ובמצבים שונים, ועשויה להיות גורם בעל השפעה משמעותית על איכות החיים של האדם.

הביישנות מלווה לא פעם בדאגות, במתח ובאי-נוחות חברתית, ואצל חלק מהמתמודדים עימה היא גורמת להימנעות חברתית, בשל האתגרים והמחסומים שהיא מניחה בפניהם, ועלולה לגרור ריחוק ותחושת פספוס גדולה לאורך זמן.

ד”ר ענת כורם, מרצה בכירה במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט וחברת סגל בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים, חקרה את הביישנות לעומק, תוך התמקדות בהקשר הבית ספרי. היא מתארת את הגורמים להתפתחותה, השלכותיה על מהלך החיים וביטויה במרחבים השונים, וכן את היחס של צוותי חינוך כלפיה – ותפקידם בשימורה או באפשרות להתגבר עליה.

"אנשים חושבים לתומם כי הילדים הללו פשוט אוהבים להיות לבד, או שהם מתנשׂאים (כן, גם כך מפרשים לעיתים את התנהגותם של ביישנים)"

"אנשים המאופיינים בביישנות עשויים לפתח עם השנים תחושות של החמצה על הזדמנויות שנקרו בדרכם ושאותן אפילו לא בדקו, בשל הביישנות שמנעה מהם ליזום, לבטא את עצמם ולהתנסות".

ד"ר ענת כורם

חשוב, לכן, שלא להתעלם מהתופעה וגם לשים לב ולסייע למתמודדים עימה לחזק את הבטחון ולא להפוך את הביישנות להימנעות.

כורם מתארת גישות מבוססות-מחקר ודרכים להתגברות על ביישנות, המסייעות בצמצום החששות ממצבים חברתיים. 

מומלץ כמובן לעשות זאת בגיל צעיר, לפני שהביישנות תוביל להחמצות.

המאמר פורסם בכתב העת פרונטירז-מדע לצעירים, ומפורסם כאן באישורם ובאישור ד”ר ענת כורם, כותבת המאמר.

פרונטירז הוא כתב עת אינטרנטי המספק אוסף של מאמרים מותאמים לקהלים צעירים. 

שימו לב: באתר פרונטירז ניתן לקרוא את המאמר גם באנגלית. ניתן להחליף בין השפות (עברית/ אנגלית) באמצעות לחיצה על הכפתור בצד ימין למעלה.

לא פעם אנו נתקלים בשאלות ופניות המעלות קושי בהבחנה בין ביישנות וחרדה חברתית. מוזמנים לקרוא מאמר נוסף ורלוונטי בנושא.

אנחנו ברקפת רואים חשיבות רבה בחיזוק היכולות החברתיות והביטחון העצמי של כל אדם בחברה, על מנת שיוכלו להשתלב ולקחת חלק, להשמיע את קולם ולתת ביטוי לייחוד האישי של כל אחד ואחת. גם לאלו המופנמים והביישנים. וגם בעולם מוחצן וקולני.

בקבוצות החברתיות-רגשיות שלנו, לילדים ונוער וגם לצעירים ולבוגרים אנחנו מאפשרים מרחב חווייתי, מכיל ותומך שבו אפשר לחזק את “השריר החברתי”, להתגבר על הביישנות ולהרגיש טוב, עם קבוצת חברות וחברים שמרגישים וחוששים ממש כמוך. ההורים למשתתפי הקבוצות, וגם לכאלו שעדיין לא הצטרפו לקבוצות, יכולים לקבל מעימנו ליווי והדרכה, פרטנית או קבוצתית, וכן להצטרף לוובינרים פתוחים לקהל מדי חודש.

בנוסף, חלק בלתי נפרד מעשייתנו מתמקד ביצירת שינוי חינוכי-חברתי וקידום אקלים חברתי מכיל ומאפשר, גם בקבוצות וסדנאות רקפת במערכת החינוך.

 

אל תתלבטו לבד, צרו קשר - נשמח לעזור!

מתלבטים? מוזמנים ליצור קשר ונשמח לסייע: