משמעות התהליך המתקיים בקבוצה חברתית-רגשית – בזמן בית הספר

כתבה: צורית יהודה, M.A בייעוץ חינוכי, מנחת הורים וקבוצות, צוות רקפת לחינוך

לא פעם נשאלתי על התהליך שעוברים תלמידים ותלמידות בקבוצה רגשית, וספציפית בביה”ס – מה באמת קורה שם ולמה ניתן לצפות? אחרי כמה מפגשים מתחיל השינוי המיוחל, ואיך יודעים שהוא אכן קורה? זו שאלה שמטבע הדברים מלווה גם אותי, ואני שמחה “לעשות בה סדר” – עבורכם ועבורי. אחרי הכל, מה הם 10 או 12 מפגשים שבועיים בתוך חיים שלמים של נער או נערה? האם וכיצד ניתן להפוך אותם לפרק זמן משמעותי דיו בשביל שינוי חברתי-רגשי שילווה את המשתתפים גם מחוץ לזמן הקבוצה?   

נתחיל מכך ש 10-12 מפגשים הם המון עבור מתבגרים. זה נכון במיוחד כיוון שגיל ההתבגרות אינו כמו כל גיל. זהו שלב אקוטי בהתפתחות של אדם, וככזה – לדברים שקורים או שלא קורים בו יש משמעות רבה ומעצבת, לחיים.  בני נוער קמים בבוקר (ככל אדם) ויוצאים לבית הספר. בית הספר בעולמם מקביל ל”מקום העבודה” בעולם הגדולים. הם פוגשים אנשים שונים, לומדים מגוון נושאים וחוזרים לביתם,  כמו שאדם בוגר חוזר לביתו ממקום עבודתו. אז למה, למרות הדמיון, זה כל כך שונה?

כי שם, ב”מקום עבודתם” מתרחש תהליך שמגדיר את גיל ההתבגרות כולו. פסיכואנליטיקאי בשם אריקסון (שחי במאה  הקודמת), חילק את החיים לשמונה שלבים. את גיל ההתבגרות הוא הגדיר כשלב של בניית זהות. השלב בחיים שבו המתבגר מבסס את מקומו וייחודו בעולם. אישיותית, חברתית, ערכית, מינית, פוליטית ועוד. שם גם  מתגבשות תפיסת הערך, הדימוי העצמי, הזהות. 

"את מה שקבלתי בקבוצה הזאת אקח איתי לכל החיים"

כשמשתתפים ומשתתפות בקבוצה שמתנהלת בתוך ביה”ס, אומרים משפטים כמו: “לראשונה יש לי עם מי לדבר, שהוא לא מהמשפחה שלי” או: “את מה שקבלתי בקבוצה הזאת אקח איתי לכל החיים“, זה משקף משהו גדול שאכן קרה שם. בהקבלה לבית שנבנה על יסודותיו, מתבגרים נמצאים בשלב עיצוב השלד, סביב היסודות. כישורי החיים מתבססים וזה השלב שבו מתגבשות התפיסות את העולם ואת עצמי – לזהות. זה שלב שבו חברת השווים (בני אותו הגיל) מקבלת משמעות רבה יותר מכל סביבה אחרת בחייהם, ומטבע הדברים – ה”הצלחה” שלהם בזירה זו, החברתית, או – אי ההצלחה, משמעותית יותר עבורם מכל זירה אחרת (משפחתית, לימודית וכו’).

בית הספר הוא לא “רק” מוסד לימודי, כמובן. התהליך  החברתי המתקיים בו הוא אחד המרכזיים בחיי מתבגרים, והוא שזור בכל יתר התהליכים המתרחשים בו במקביל. בלמידה יש אינספור אפשרויות והזדמנויות לאינטראקציות חברתיות. להגיש עבודה בזוגות, ללמוד יחד למבחנים, לקחת חלק בוועדה או מועצת תלמידים, להשתתף בפרויקט כיתתי. כך גם בהפסקות כמובן, וגם קביעת מפגשים שיתקיימו אחה”צ מתרחשת לא פעם בזמן ביה”ס. אז מה קורה כאשר בבית הספר קשה ומאתגר לי, מבחינה חברתית? כשאותו עוגן השתייכותי, שחשוב תמיד ועל אחת כמה וכמה בגיל ההתבגרות – לא מתקיים?

מטבע הדברים נראה השלכות לכך בדיוק באותו מקום המאפיין את שלב ההתבגרות – הביטחון העצמי והדימוי העצמי נפגעים, ולעיתים ממש מתרסקים. תחושת הערך נסדקת ועמה מרכיבים חשובים בתהליך עיצוב הזהות והשייכות, הנצבעים בתחושת כישלון, אי מסוגלות, ביטול עצמי. התחושה הכללית היא של “נוכח נפקד”. אני נמצא בבית הספר אבל לא רואים אותי. אני לבד בהפסקות, לא נפגש עם חברים, אני מודע היטב ונוכח בכל רגע לתהליכי החיברות שקורים סביבי, לאחרים – אבל אני לא חלק מזה. במקרים קשים זה עלול להגיע למצב של ריחוק וניתוק עצמי, או (ממקום מעט שונה) – של חרמות ונידוי,  הגורמים לבדידות ומצוקה קשה ומסכנת.

בדיוק לשם כך נועדו הקבוצות, המתקיימות ממש בתוך בית הספר - המרחב בו מבלים הילדים והנוער את מרבית זמנם

הקבוצה היא קודם כל עוגן חברתי וקבוצת שייכות, אלטרנטיבית, והיא גם מענה רגיש ואפקטיבי למה שאותם מתבגרים חסרים. פעמים רבות היא נכנסת לתוך וואקום, ריק של בדידות, תחושת חוסר ערך ועצבות גדולה. עבור אותם תלמידים ותלמידות, שנאחזים בחופשות כדי “להצדיק” את בדידותם, שמבלים ימים שלמים לבדם בביתם כי אין להם את מי לפגוש, שמסתובבים בביה”ס כצללים בלתי מורגשים וכבר הפסיקו לנסות –

הקבוצה, מיד מההתחלה ובתוך מספר מועט מאד של מפגשים מאפשרת שינוי אמיתי, לחיים. כי היא מערערת את אותה “ידיעה” שהם מחזיקים ומתחזקים, שהם לבד בעולם, שהם לא חלק מההתרחשות החברתית וגם לא יכולים להיות. שכל מה שקורה לחבריהם למרחב החברתי קורה ויקרה בלעדיהם.

 

כששאלתי קבוצה שבהנחייתי מה התוכניות שלהם לערב ל”ג בעומר וליום החופש שלמחרת, התשובה הגורפת היתה: כלום. לא מדורות, לא חברים. כלום. עצוב לראות ולשמוע אותם, במיוחד כשאנחנו יודעים מה בני נוער מתכננים לערבי ל”ג בעומר ודומיהם, כשאינם מתמודדים עם קושי חברתי מגביל ומצמצם. 

 

מספר שבועות לאחר פתיחתה של קבוצה אנחנו רואים בהדרגה מספר תהליכים מקבילים ומרגשים:
תחילה הם מתארגנים קבוצתית. נוצרת קבוצת שייכות, שבה באופן הדרגתי נוצר לכל אחד ואחת תפקיד. הם מגיעים עם מעט מאד אמון אם בכלל, מתנהלים בריחוק ובידוד, חוששים להביע דעה, להשמיע קול, להתבלט או אפילו להיות מורגשים.
הדבר הראשון שקורה זה שהם מגלים שהם לא לבד בקושי הזה, ושזה בסדר. וגם – שהם יכולים אפילו להקל ולעזור בעצמם לתלמיד או תלמידה שחוששים כמוהם או יותר מהם. לנירמול של הקושי יש משמעות רבה מאד בקבלה העצמית, בסליחה, ואז – משנוצר אמון וגם תפקיד, מתחזקת גם המוכנות להעז ולנסות עוד. תלמידים ותלמידות שיתפו אותי כי “הקבוצה עוזרת להם, להיפתח, להרגיש בטוח, ליהנות” וגם – “לספר את כל הדברים שסיפרתי כאן כאילו אף אחד לא נמצא בחדר…“, “הקבוצה עזרה לי להיפתח והקשיבה למה שיש לי לומר כמו שאף אחד לא עשה קודם“.

ככל שהם מעזים ומתנסים, בקבוצה, הם חווים חוויה מתקנת של מסוגלות ואף הצלחה כל זאת בתחום שעד כה נמנעו ממנו כליל, או חוו בו כישלונות ואכזבות. כיוון שהתגובה לה הם זוכים היא מחזקת ומעודדת הם מעזים יותר. התהליך של שינוי הדרגתי בדפוסי חשיבה הוא אקוטי. ילדים וילדות שעד כה החזיקו ב”ידיעה” שהם לא מעניינים אף אחד, לא מצחיקים, לא מסוגלים ולפעמים אפילו לא רוצים – מגלים שכן, יש בהם הרבה טוב, שמעניין, מסקרן, מצחיק אחרים, שהם כן יכולים לנהל שיח ואפילו בהצלחה, שהם אפילו יכולים ליהנות מכך – ורוצים עוד.

בקבוצה הם לומדים לאתגר ולהטיל ספק בכל אותם דברים שמנעו מהם השתלבות חברתית עד כה. הם משנים דפוסי חשיבה מעכבים ומחליפים אותם בכאלו שמקדמים אותם. כאן מתחיל תהליך נוסף וחשוב – לאט לאט, תוך קבלת חיזוקים שבועיים מהקבוצה, הם מיישמים את השינוי גם מחוץ לקבוצה. אנחנו רואים כאן שני צירים שמזינים אחד את השני: הנאה מתוך הנעה, והנעה מתוך הנאה.

 


עמותת רקפת, המפעילה את מודל רקפת לחינוך, מתמחה בהתמודדות עם קושי רגשי, חרדה והימנעות.
המודל המקצועי מבוסס על כלים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT) בשילוב כלים ללמידה רגשית-חברתית (SEL), ומציע סדנאות לקבוצה קטנה (מאותרים / CBT), סדנאות של חינוך חברתי לכלל הכתה, וסדנאות הדרכה לצוותי החינוך והייעוץ.

בנוסף, לאחרונה התבקשנו והוספנו קבוצות ייחודיות הנותנות מענה, בביה"ס, למקרים של חרדה וטראומה משנית, וכן הדרכות לצוותי חינוך וייעוץ בנושא.

כל הסדנאות מאושרות ע"י משרד החינוך וזמינות במערכת הגפ"ן, וכולן הותאמו ודוייקו לצרכים העכשוויים.
כל הצוותים שלנו, תכניות רקפת לחינוך, הוכשרו ונערכו למציאות החדשה ולצרכי השעה. ערכנו התאמנו והרחבנו את התכניות, כך שיהיו מענה מסייע ומדוייק - לתלמידים וגם לצוותים, ללימודים תוך כדי מלחמה, ובמקרים רבים גם תוך סממנים של חרדה ומשבר.


"אני מסיימת את השנה עם ביטחון עצמי גבוה יותר. אני מרגישה יותר בנוח בכיתה"

בסיום תהליך קבוצתי, לא ארוך (מזכירה, הסדנאות אורכות כ 10-12 שבועות) אני שמחה לשמוע סיכומי משתתפות ומשתתפים שמעידים כי “אני מסיימת את השנה עם ביטחון עצמי גבוה יותר. אני מרגישה יותר בנוח בכיתה” וגם – “עכשיו יש לי המון חברים חדשים להיות איתם“.

“לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ” נכתב בספר בראשית. אלפרד אדלר דיבר רבות על ערך השייכות ויחסים, על האדם ביצור חברתי, אברהם מאסלו הציג את ערך החיברות כצורך קיומי ואריק אריקסון שציינתי קודם לכן דיבר על שלב הבגרות המוקדמת כשלב של אינטימיות לעומת בדידות.

לקחת חלק בקבוצה ובתהליך חברתי-רגשי שקורה בה הוא שינוי שצפוי ללוות תלמיד או תלמידה לכל החיים. בכל גיל, ובמיוחד בגיל ההתבגרות, המגדיר את זהותנו, אישית וחברתית.

ליצירת קשר עם צוות רקפת לחינוך ולקבלת פרטים נוספים בנוגע לתוכניות החינוכיות של רקפת: